Vydejte se do časů, kdy kino byl němý a černobílý biograf. Cirk La Putyka zve do filmových včerejšků

03545771.jpeg

Jaké by to bylo, kdybyste měli za přátele hrdiny filmů němé éry? A kdyby se všichni najednou setkali? Protagonisté představení Biograf, které uvádí Cirk La Putyka, se o to pokusili. Premiéru má produkce v sobotu 9. ledna v kulturním prostoru Jatka 78.

Režisér Marek Zákostelecký, herec Jiří Kohout a dramaturg František Karel Tománek se inspirovali magickým světem černobílých snímků a atmosférou starých biografů. Příběhy hrdinů stříbrného plátna tak jako kdysi doprovází klavírista naživo.

One-man show na prknech i na plátněHerec Jiří Kohout, jeden ze zakládajících členů Cirku La Putyka, několik let spolupracoval s režisérem a scénografem Markem Zákosteleckým v hradeckém Divadle Drak. Na popud principála Cirku La Putyka Rosti Nováka se rozhodli společně vytvořit one-man show. Absenci hereckých partnerů nahradili hrdiny z němého plátna, vysvětluje režisér inscenace Biograf Marek Zákostelecký: „Nakonec nám z toho vyšel starý biograf a oživili jsme staré filmové hrdiny, ale hlavně jsme chtěli oživit ten čas, kdy ještě hrál k filmům živý pianista a v půlce představení se podávalo občerstvení a všechno to mělo takovou zvláštní patinu.“

03545770.jpeg

Frankenstein, King Kong i neviditelný muž, všichni ti báječní a nedostižníVšechny hrdiny v představení ztvární Jiří Kohout, kterého uvidíme nejen na jevišti, ale protože se jedná o biograf, tak pochopitelně i na plátně. Filmovými předobrazy se pouze inspiroval, k jejich ztvárnění přistupoval autorsky: „Našel jsem si svoji cestu samozřejmě, protože oni ve svojí dokonalosti jsou nedostižní.

03545772.jpeg

Oříškem bylo podle tvůrců propojení mezi vybranými postavami. „Šlo o to, jak vytvořit interakci mezi živým hercem a tím, kdo je na plátně. A protože všechny ty postavy hraje jeden člověk, tak jsme dlouho hledali nějaké spojnice,“ vzpomíná Jiří Kohout. Tou nejpodstatnější se podle režiséra Marka Zákosteleckého nakonec stal film jako fenomén, předmět i nejvýznamnější výrazový prostředek celého představení: „Začít si něco s filmem na divadle, to stojí především čas a člověk si nakonec musí zakázat mít další a další nápady.“