Výběr z denního tisku, 16. srpna
Připravil Karel Kratochvíl.
Divadlo Continuo se snad poprvé pustilo do divadelního představení na motivy pevného textu – Exupéryho románu Citadela. Ve vodňanské cihelně se byla podívat Jana Machalická, která pro Lidové noviny hodnotí právě fixní text jako úskalí celé inscenace. Nejslabším článkem nového projektu je neumělé deklamování fragmentů z Citadely, mladí performeři si se slovem neporadí a ono je tu v podstatě zbytečné. Mnohem zajímavější je práce s materiálem, pískem, který v režii Pavla Šťourače funguje jako symbol marnosti a osamělosti. Citadela se hraje ve Vodňanech až do 22. 8.
Mirka Spáčilová tleská filmu Ve stínu. Thriller Davida Ondříčka s Ivanem Trojanem přijde do českých kin za měsíc a podle Mladé fronty Dnes je na co se těšit. Chystají se projekce i pro členy České filmové a televizní akademie a očekává se, že by mohl tento film zastupovat Českou republiku v klání o filmové Oskary. Film pojednává příběh policisty z jara 1953, který se musí rozhodnout, zda je pro jeho syna lepší otec mrtvý nebo zbabělý. Koprodukční projekt pěti zemí je výjimečný i díky tomu, že film vznikl bez dluhů.
Na další straně Mladé fronty Dnes Mirka Spáčilová recenzuje další film – Kroniku Oldřicha S. A její hodnocení je to opět kladné. Středočeský kronikář prostřednictvím animované podoby svých zápisků objíždí svět. Hlavní hrdina do svých školních sešitů formou jedné věty zaznamenává pečlivě nejdůležitější události každého dne z let 1981–2005. Režisér Rudolf Šmíd vsadil na spolupráci s výtvarnicí Janou Jurníčkovou a animátorem Davidem Filcíkem. Ukázalo se, že neobvyklý nápad, jak propojit animovanou zkratkou dokumentární úhel pohledu na velké a malé dějiny, nachází odezvu i za hranicemi – na latinskoamerickém festivalu, v Polsku nebo na Ukrajině. V osmnáctiminutovém snímku uvidíte šestačtyřicet příběhů, které se dají shrnout do jedné věty, jako například: „Dnes mě zranil zlomením levé ruky cikán Giňa“, „dnes zabil nějaký Bartoš svou ženu“ nebo „dnes zemřel Brežněv“.
Rozhovor s indickým dirigentem Zubinem Mehtou vede v Hospodářských novinách Daniel Konrád. Šestasedmdesátiletý Mehta je nejdéle sloužící ředitel Newyorské filharmonie a doživotní hudební ředitel Izraelské filharmonie, vedl řadu předních orchestrů od Losangelské filharmonie po Bavorskou státní operu. Ve středu 19. září vystoupí v Rudolfinu. V padesátých letech ho poslal studovat do Vídně otec, houslista Mehli Mehta, který byl u toho, když Jan Kubelík ve dvacátých letech přijel hrát do Bombaje. Na otázku, jestli se v Indii hraje klasická hudba našeho pojetí, Mehta odpovídá, že jediný dnešních orchestr v Bombaji, který lze brát vážně, je složený výhradně z hudebníků kazašského původu. Dočtete se také o Wagnerovi, kterého chce indický mistr hrát v Izraeli. „Stále to vyvolává silné emoce. Není to protizákonné, ale společnost se přizpůsobuje pomalu. Což je pochopitelné, dokud po ulicích pořád chodí lidé, kteří mají vytetovaná čísla na předloktí.“
O tom, že Mekkou mladých rockerů se stala přehrada Seč na Chrudimsku, píše v Právu Ludmila Žlábková. Na třetí ročník RockCampu přijelo na padesát dětí, které hrají na bicí, elektrické a basové kytary, klávesy nebo zpívají. „Společná jim je hudební průprava z uměleckých škol a zaujetí pro rockovou muziku. A v tom jim chceme pomoci,“ říká autor setkání Karel Čvančara. Jedním z pilířů výuky v kempu je osobní příklad a zkušenosti profesionálů. Pravidelně přijíždí například bubeník Klaudius Kryšpín nebo klávesista Roman Dragoun, dva dny s dětmi stráví například Blaze Bayley, který zpíval s Iron Maiden. Ještě déle se zdrží Peter Freestone, manažer skupiny Queen, který věří, že se mu podařilo dětem ukázat, že prostřednictvím tvrdé práce mohou dosáhnout téměř všeho.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.