Všichni jsme postiženi láskou

10. září 2004

Pod taktovkou andersenovského Boha - pohádkáře (hraje ho Petr Stach) a Smrti (Ilona Semrádová) si v pražském Minoru hrají se střípky osudů a s nejrůznějšími podobami lásky v inscenaci Píseň písní. Název je ovšem poněkud zavádějící; kdo čeká, že předlohou inscenace jsou texty z Nejkrásnější písně Šalamounovy, mohl by být zklamán. Ta byla pro mladý koncepční tým Minoru, především scénáristu a režiséra Jana Jirků, pouze inspiračním zdrojem a zazní z ní jen pár veršů. Zhudebnil je Jakub Dvořáček, který také vytvořil celou hudební partituru inscenace. Ta je díky němu "prosycena" hudbou, jež jí dává obdivuhodnou a působivou stylizační dimenzi.

V jakési bezčasé idyle, kterou si - zčásti inspirováni kostýmy a trochu naznačenými společenskými vztahy - můžeme zakotvit třeba do 70. let 19. století, se dva zamilují a je z toho svatba - chtěná i obávaná. Událost, která se dotkne nejen rodiny, ale i dalších sousedů z městečka. A my s pomocí Boha a Smrti, vládců a rezonérů lidského bytí, nahlížíme, jak členy této komunity láska a milování postihly a formovaly. Jednoho naplnily štěstím, dalšího zlobou, jiného marnou touhou. Na malé ploše, nejnutnějšími slovy a vlastně jen ve schématech, která se nepokrytě a s jemnou ironií hlásí k inspiraci červenou knihovnou, je tu naznačena plejáda podob lásky. Mohla by být banální, ale není, tvůrcům totiž neschází nadhled a cit pro tvarování mozaiky vztahů, pro práci s náznakem, tajemstvím a pocity.

Píseň písní v pražském Minoru

"Příběh" je kompozicí nejen slov a hereckého jednání, ale i hudby, pohybu, tance (choreografie Vendula Prager) a obrazu (výprava Martin Chocholoušek, mj. scénograf nejvýraznějších opusů Dejvického divadla či jednoho z nejznámějších režisérů střední generace, Vladimíra Morávka). Láska je tu dojemná, poetická i tragická, vyčichlá, trochu směšná i trapná, ale rozhodně ne sentimentální. Od toho jsou tu velcí plyšoví růžoví králíci. Nastoupí vždy včas jakoby z jiného časoprostoru, aby svou sladkou kýčovitostí, nepatřičnou i lehkou opselostí jakoukoli stopečku sentimentality vyzmizíkovali.

Patří k tradici předních scén moderního českého loutkového divadla čas od času připravit inscenaci pro dospělé, jež je výrazem a často i vrcholem jeho uměleckých snah a výbojů. Píseň písní v Minoru tuto tradici úspěšně a originálním způsobem rozvíjí.

autor: Vítězslava Šrámková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.