Vojtěch Spurný, šéfdirigent Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, a Jindřiška Keferová, dramaturgyně

10. červen 2016

Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín oslavila v letošní koncertní sezoně 70. let svojí existence.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Myšlenka na založení symfonického orchestru vznikla ve Zlíně už ve 20. letech minulého století, avšak až 1. června 1945 byl vytvořen základ Symfonického orchestru n. p. Baťa. První koncert tělesa se uskutečnil 30. dubna 1946 pod taktovkou jeho prvního dirigenta Rudolfa Kvasnici.

V Telefonotéce jsme navštívili dnešní sídlo FBM Zlín v unikátním Koncertním centru Zlín, které má dva koncertní sály- velký a komorní a veškeré potřebné zázemí nejen pro orchestr, ale i návštěvníky kulturních akcí. Již 5 let v těchto prostorách orchestr žije i koncertuje.

Současný šéfdirigent Vojtěch Spurný je velmi vytíženým umělcem, působí také pedagogicky na AMU a tak díky pracovním povinnostem byl účastníkem Telefonotéky přes telefonní linky až z Holandska. Prozradil své záměry s volbou repertoáru do budoucna. Orchestr je podle jeho názoru ve skvělé formě, o čemž jsme se přesvědčili také na rozhlasových vlnách Vltavy při záznamu koncertu FBM se sólistou Fazilem Sayem u klavíru. Strategií je také do další sezóny přilákat světové sólisty, kterým bude zlínská filharmonie plnohodnotným parterem.

Vojtěch Spurný: „Orchestr znám již deset let. Jsme jeden z mála orchestrů v Čechách, se kterým můžu hrát hudbu v nejširším stylovém rozpětí. Doufám, že se do budoucna podaří repertoár rozšířit o hudbu barokní a naopak až po hudbu současnou, protože v orchestru je řada skvělých hráčů, kteří jsou schopni vyhovět nárokům nejrůznějších partitur. Má-li se orchestr typu zlínské filharmonie do budoucna vyprofilovat, myslím, že to může udělat jenom tím, že bude hrát nejširší spektrum repertoáru a bude ho hrát dobře!“

Dramaturgyně FBM Jindra Keferová velmi zasvěceně hovořila o pestré historii orchestru. První dirigent Kvasnica musel v prvních letech existence tělesa doplnit hráče z Brněnského rozhlasového orchestru. Proslulé byly hlavně koncerty v nedalekém lázeňském městě Luhačovice, které se příležitostně konají až do současnosti.

Zajímavostí bylo založení pěveckého pionýrského sboru dirigentem Jaroslavem Opělou, který před 60 lety získal dokonce větší popularitu než orchestr samotný a účastnil se zahraničních turné například i do Velké Británie. Orchestr měnil také mnohokrát svůj oficiální název, ten dnešní nese od počátku roku 1989, což bylo také předmětem otázky pro posluchače.

Ředitel FBM RNDr. Josef Němý je plných 9 let ve své funkci, a tak mohl částečně bilancovat. Mezi největší úspěchy patřil přechod filharmonie do Kongresového centra Zlín, díky němu se znatelně zvýšila i kvalitativní úroveň orchestru. Návštěvnost koncertů ve Zlíně stále roste a tak je dokonce vyšší než kapacita sálu, který je projektován na 761 míst, požadavek je mnohdy přes 800 míst!

Nezapomenutelným dojmem bylo letošní turné v Indii, kam po 57 letech zavítal český orchestr. Naposledy to byla v roce 1959 Česká filharmonie. Příprava byla logisticky náročná, tři dny filharmonici prožili v Bombaji a dále cestovali po Kalkatě. Určitým šokem byla konfrontace s katastrofálními životními podmínkami místních obyvatel, kteří jsou i přes to však šťastni v životních prožitcích jak osobních, tak při kontaktu s evropskou hudbou.

Mezi hosty v publiku se vyskytnul a ochotně se ujal slova bývalý šéfdirigent Rostislav Hališka, který také natočil s FBM nejvíce rozhlasových nahrávek. Dovedl ve své době symfonický repertoár ve Zlíně k vrcholům v dílech G. Mahlera nebo A. Brucknera. Zasloužil se také o založení mezinárodního hudebního festivalu mladých koncertních umělců Talentinum, který se koná od roku 1972. Jeho letošní koncerty řídil ještě ani ne 30 letý japonský dirigent Chuhey Iwa Saki, který plynně česky také pozdravil rozhlasové posluchače.

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.

autor: Jan Hlaváč
Spustit audio