Voda, gumáky, poetické árie: do Vily Štvanice na hru Magdalena lascivní a kajícná běžte se záchranným kruhem

11. prosinec 2015
03529284.jpeg

Živly i umělecká tvorba se spojí v autorské inscenaci Magdalena lascivní a kajícná, kterou nastudoval soubor Geisslers Hoffcomoedianten. Hra je inspirovaná životem a dílem italského divadelního experimentátora Giovanniho Battisty Andreiniho.

Plenérovou verzi představení uvedl soubor už v září v Květné zahradě v Kroměříži. Nyní hru přenesl do pražské Vily Štvanice, kde má premiéru 12. prosince v režii Petra Haška. Ani tentokrát nebudou diváci ochuzeni o impozantní scénu. Tvoří ji totiž bazén pokrývající celé jeviště.

Reformátor divadelních forem a inspirátor experimentálního přístupu„Celý ten rod Andreiniho je velmi důležitý pro evropské divadlo, protože on založil dvě společnosti, které hrály commedii dell arte, pěstovaly a budovaly ji. Přímo Giovanni Battista Andreini je bytost, která spojuje v tom díle esenci barokního divadla. ale jako velký reformátor, který experimentoval s formami. Byl vlastně prvním, kdo se začal zabývat formou divadla na divadle,“ říká dramaturgyně Helena Kebrtová. Hra vychází z příběhu proměny hříšné Magdaleny ve zbožnou a kajícnou ženu. Zároveň se zabývá i motivacemi, které vedly autora k sepsání tohoto duchovního díla.

03529278.jpeg

Život v divadle, divadlo v životě„Je to opřené o rešerše o skutečném životě Giovanniho Battisty Andreiniho, ale samozřejmě do toho vkládáme nějaké vlastní zkušenosti a představy,“ upozorňuje dramaturgyně. První verzi Magdaleny lascivní a kajícné hrál soubor v Kroměříží v plenéru na ploše téměř sta metrů. Šlo o scénické oratorium s jednodušší příběhovou linií. V nové inscenaci hraje důležitou roli téma inspirace, říká režisér Petr Hašek: My jsme hledali obrazy, které nás inspirují a ženou dál jakmile přijdeme na nápad. To jsme hledali v Andreiniho osobním životě, ale pomohly nám i čistě banální věci, které zná každý z nás, třeba vzpomínka na příhodu z dětství. Ale právě to zrcadlení se v uměleckém díle je pro nás tématem.“

S motivem odrazu a zrcadlení pracuje i scénografie. Jeviště pokrývá mělký bazén s vodou, která je současně i symbolem očištění. Autorsky přistupoval soubor nejen k textové předloze, ale i k hudební části představení.