"Vnější kosmetika"

12. prosinec 2005

Kdo z nás by nechtěl brát více peněz? Ve Velké Británii přišli na to, jak vás v tomto směru uspokojit, aniž by zaměstnavatelé museli vynaložit jedinou penci navíc. Společnosti, jimž se v období ekonomického útlumu nedostává finančních prostředků, oprášily starý osvědčený recept, který bývá označován termínem "uptitling" čili navyšování titulů. Pokud se tedy např. v hotelu setkáte s "šéfem verbální telekomunikace", nezmatkujte a neotvírejte slovníky neologismů. Dříve se těmto lidem říkalo recepční.

Koneckonců muž, jenž o několik metrů dále mydlí hotelový světlík, již také nemusí být nutně myč oken. Jeho pracovní zařazení zní pravděpodobně "vylepšovač optické iluminace".

Že byste na něco podobného nenaletěli? Sledujte inzeráty! Přichází stále více nabídek k práci s tituly "ředitel" , "vedoucí", "šéf", aniž by se zároveň zvyšovala finanční odměna. Vyšší tituly povzbuzují zaměstnance k přijímání větší odpovědnosti a využití všech příležitostí, které jim zaměstnání nabízí. Člověk má radost z nového titulu a na chvilku zapomene, že by chtěl i více peněz.

Uklízečky se radují z toho, že jsou nyní nazývány "asistentkami technické sanitace" (vzpomínáte si na socialistické "kosmetičky podlahových krytin"?). Ani popelář nepřišel zkrátka - v nové terminologii se mu říká "odpadkolog". Pracovním výkonům to prý svědčí!

"Řídící pracovnice pro doplňování inventáře" zakládají zřejmě lejstra do polic s mnohem větší vervou než obyčejné sekretářky a "manažeři dodávek kávy" pociťují až nyní skutečné potěšení z toho, že mohou udržovat automat na kafe plný. Lidé považují vyšší funkci za ocenění svého přínosu organizaci a v důsledku toho se cítí více zavázáni.

Slováci by zřejmě měli oprášit své staré přísloví: "Na čo tam tituli, keď nieto v škatuli."

Uvědomuje-li si někdo svou vnitřní cenu, nevšímá si vnějšího lesku. Tím více si ho však všímá ten, jenž zná svou chatrnost. A tak nemá-li člověk hodnotu uvnitř, chce ji mít alespoň za jménem či před jménem. Na parte to možná vypadá hezky a vznešeně, v životě však většinou směšně. Viďte, milí uživatelé zvukových zařízení?!

autor: Prokop Siostrzonek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.