Virtuos Jean-Guihen Queyras zahrál skladby inspirované Spojenými státy. Zazněla díla Dvořáka, Martinů a Stravinského
Amerika jako inspirace tří skladeb slovanských autorů byla leitmotivem koncertu rozhlasových symfoniků v pondělí 10. října. Violoncellový koncert h moll Antonína Dvořáka zahrál francouzský virtuos Jean-Guihen Queyras. Nový šéfdirigent Petr Popelka dále se SOČRem uvedl symfonické preludium Skála od Bohuslava Martinů a Stravinského Symfonii o třech větách.
PROGRAM
Bohuslav Martinů (1890–1959): Skála, H 363
Igor Stravinskij (1882–1971): Symfonie o třech větách
Antonín Dvořák (1841–1904): Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104
Petr Popelka dirigent
Jean-Guihen Queyras violoncello
Bohuslav Martinů napsal Skálu pro Clevelandský orchestr a dirigenta George Szella; objednávka souvisela s oslavami 40. výročí vzniku tělesa. Námět našel ve zprávě guvernéra Williama Bradforda o vylodění evropských průkopníků na východním pobřeží v Nové Anglii kolem roku 1620. Původem maďarský umělec George Szell odešel do USA před nacisty, stejně jako Bohuslav Martinů, který se musel za oceánem pracně aklimatizovat. Renomé získával postupně, zejména díky sérii mistrovských symfonií a skladeb pro významné sólisty a soubory.
Také Igor Stravinskij se uchýlil do USA před nacistickou hrozbou. Prvním velkým dílem, které na americké půdě složil, byla neoklasická Symfonie o třech větách. Ačkoliv ruský skladatel většinou popíral mimohudební inspirace ve své tvorbě, v souvislosti se symfonií nepokrytě mluvil o druhé světové válce a radosti nad postupem spojeneckých sil, která se promítla do charakteru třetí věty díla.
Čtěte také
Během svého pobytu ve Spojených státech, byť o půlstoletí dříve, napsal Antonín Dvořák geniální Koncert pro violoncello a orchestr h moll. Koncipoval ho velkoryse, aniž by ovšem jakkoli potlačil intimitu hudby – posmutnělost pramenící z přesycení velkoměstským ruchem i ze stesku po dětech, přátelích a přírodě. Silnou inspirací při tvorbě bylo i úmrtí Josefiny Kounicové, Dvořákovy švagrové, jeho první a nenaplněné lásky.
K provedení díla, které se stalo jedním z pilířů cellové literatury a nejoblíbenějším instrumentálním koncertem vůbec, se na pozvání SOČRu vrátil francouzský virtuos Jean-Guihen Queyras.
Související
-
Debussy a Ravel v podání rozhlasových symfoniků. V premiéře zazněla také skladba Ondřeje Štochla
Po dvou odložených uvedeních jsme měli konečně možnost si Tři věty Ondřeje Štochla 28. června poslechnout.
-
Faustovská symfonie v podání rozhlasových symfoniků. Velkolepé dílo Franze Liszta
Provedení monumentální kompozice pro velký orchestr s varhanami, mužský sbor a tenorové sólo řídí dirigent Marek Šedivý.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka