Virtuální realita je nová budoucnost filmové zábavy. Rozšířená realita ale vítězí

3. září 2016

První celovečerní film pro virtuální realitu je tu. Jmenuje se Ježíš. Pomocí rozšířené reality si brzy vyzkoušíme oblečení a už teď může pomáhat například opravářům techniky. A virtuální návštěvy muzeí a koncertů a exotických krajin nebudou za pár let nejspíš nic zvláštního.

Na právě probíhajícím festivalu v Benátkách se promítá čtyřicetiminutová ukázka z prvního celovečerního filmu pro virtuální realitu. Do Vánoc by měl být k vidění celý. Jmenuje se Ježíš (Jesus VR - The Story of Christ), bude mít 90 minut, zobrazí celý Ježíšův život od narození až po vzkříšení tak, že se na něj budeme moct dívat v rozlišení 4K kolem dokola – je nasnímaný 360stupňovou kamerou. Za Ježíšem stojí společnost VRWERX, která už s virtuální realitou pracovala například ve hrách podle filmové série Paranormal Activity. A například National Geographic oznámil, že plánuje VR film, který bude režírovat renomovaná režisérka Kathryn Bigelow (Smrt číhá všude, Deset minut po půlnoci) a bude pojednávat o životě afrických slonů.

To jsou světy nově stvořené, virtuální reality. Paralelně se rychle rozvíjí tzv. rozšířená realita (augmented reality), která do snímaného prostředí kolem nás přidává další informace. Široce ji letos – v aplikaci pro smartphony – proslavil lov na Pokémony. „Sám jsem si vyzkoušel opravit promítačku. „Software pro brýle rozšířenou realitu mě dokonale navedl, abych to dokázal, i když s tím nemám zkušenosti. Navigoval mě jednoduchými informacemi o tom, co kde v promítačce je a co s tím mám udělat,“ říká host zářijové Čajovny Marek Schwarzmann, publicista, který píše o telekomunikacích, vědě a technice pro deník E15.

03697213.jpeg

„Blíží se okamžik, kdy virtuální realita přejde do žhavé byznysové fáze,“ napsal v jednom ze svých článků na toto téma. Zdá se, že se VR rychleji prosazuje v multimediální zábavě ve formě 3D videí a virtualizace prostoru více než v PC hrách, se kterými bývá VR spojovaná nejvíc. „O celkovém úspěchu VR rozhodne to, jestli bude možné tuto technologii dostat uživatelsky příjemně do domácností,“ říká Marek Schwarzmann s tím, že nepohodlí potřebného headsetu, množství kabelů anebo fyzický nezvyk můžou být prozaickou, ale zásadní překážkou. Mnohem větší šance proto dává právě rozšířené realitě.

Krátkých VR filmů už existují desítky, platforem (brýlí, které ovšem vypadají spíš jako helmy), které umožňují sledovat virtuální realitu, je hned několik. Google už dřív uvedl, že YouTube začne podporovat přehrávání videí využívajících virtuální realitu. IMAX ohlásil otevření 6 sálů pro projekce virtuální reality v USA. Zatím jde o krátké filmy, zážitek prostoru. Umějí/naučí se lidé vyprávět příběhy v 360 stupních a interaktivitě, nebo přetrvá „sdělovací“ model, ve kterém si autoři udržují kontrolu nad vyprávěním? Jaké jsou meze interaktivity se zobrazovaným světem? Dokážou tvůrci umožnit přenos obrazu, který nás obklopí kolem dokola, nebo časem přidají například i hmatový vjem? Co jsou hlavní brzdy rozvoje zábavního průmyslu ve VR? Poslechněte si zářijovou Čajovnu.

03698358.jpeg

Podívejte se na ukázku z populárního seriálu Stranger Things (Netflix), převedenou do virtuální reality:

autor: Pavel Sladký
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.