Vincent Peirani – Living Being

23. únor 2015

Na všech frontách oceňovaný francouzský akordeonista Peirani je opravdu unikátní osobnost. Disponuje přirozenou muzikalitou, jakou bychom čekali od běžného lidového akordeonisty, avšak je navíc vybaven harmonickou a melodickou sofistikovaností jazzmana, technikou klasického hudebníka a stylem člověka, jehož hudební vkus se formoval v dnešní eklektické době. Jeho novinku volíme Albem týdne.

Kromě klasiky a jazzu ho výrazně ovlivnily pop, rock, elektronická hudba, folk a, nutno podotknout, také specifický repertoár jeho nástroje. Tak různorodá hudba přirozeně vyžaduje i všestranné spoluhráče a proto na Peiraniho třetím albu pro vydavatelství ACT v kapele nechybí jazzový saxofonista, klávesista s kořeny ve francouzském popu, hiphopový basista a nakonec bubeník, který se stejnou měrou věnuje jazzu i elektronické muzice.

Sám kapelník je virtuóz schopný zahrát mistrovsky opravdu vše. Součástí jeho přesvědčivosti je také určitý francouzský šarm a bohémská image – náušnice, tetování a rozčepýřené vlasy. Člověka by snad ani nepřekvapila cigareta během vystoupení.

Living Being je Peiraniho první album s výrazně elektrickým zvukem. On ani saxofonista žádné výrazné efekty pro své akustické nástroje nevyužívají, ovšem nahrávka jako celek zvukově připomíná tvorbu Milese Davise ze sedmdesátých let.

Vincent Peirani & Émile Parisien: Slovo jazz nemá dobrou pověst

03735762.jpeg

Ve středu 26. října se v Besedním domě Filharmonie Brno konal další koncert abonentní řady Jazz & World Music. Cyklus šesti vystoupení otevřelo francouzské duo Belle Epoque ‒ Vincent Peirani (akordeon) a Émile Parisien (sopránsaxofon). Čtěte exkluzivní rozhovor, který nám před koncertem poskytli.

Uslyšíme totiž elektrické piano s přirozeně teplým, lampovým zvukem a podobně znějící baskytaru. Bicí jakoby byly ‚pod dekou‘ a ne krystalicky čisté, jako na řadě dnešních jazzových alb. Z produkčního hlediska je album zajímavou směsí starších i nových přístupů. 

Pokud jde o samotné skladby, mohlo by se z jejich stylové šíře zdát, že každý ze členů kapely přispěl nejen hráčsky, ale i autorsky. Ovšem není tomu tak. Sedm z devíti kompozic napsal Peirani, jednu rockový písničkář Jeff Buckley a jednu všestranný klarinetista a saxofonista Michel Portal.

K nejzajímavější momentům alba patří On the Heights, v podstatě rocková balada, či úvodní část většího cyklu Suite en V, Pt. 1.

Témata poměrně rozsáhlých a prokomponovaných skladeb jsou prezentována zřetelně, často ve výrazných unisonech. Je zajímavé, jak dobře se akordeon pojí s elektrickým pianem či saxofony. Na to, jak jsou kompozice v několika případech dlouhé (osmi či devět minut), mají také skvělý tah. Hlavními sólisty jsou pak Peirani a Parisien. Ostatní hráče improvizovat prakticky neuslyšíme.

Vincent Peirani

Hudba na Living Being nabízí intimní a sofistikované pasáže, ale také zvuk a energii na jazzových deskách slýchané zřídka. Lze si ji představit v klasické koncertní síni i v zapadlém rockovém klubu. Je po francouzsku vytříbená, ovšem zároveň syrová a náladou spíše vážná. Uspokojí zejména toho, kdo v muzice vyhledává rozumnou míru akademičnosti v kombinaci s energičtějším provedením.

Vincent Peirani – Living Being

Vincent Peirani – akordeon, zpěv

Emile Parisien – soprán saxofon, tenor saxofon

Tony Paeleman – elektrické piano a efekty

Julien Herné – elektrická basa a efekty

Yoann Serra – bicí

www.vincent-peirani.com

autor: Jan Mazura
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.