Vilém Faltýnek: Každý pamětník má právo na pozitivní sebehodnocení

17. srpen 2021

Hanka Malaníková se ptá režisérky dokumentárního divadla a orálně historického výzkumníka, jak nakládat s vyprávěním pamětníků. 

Co mají společného kniha Ženy v pohybu, kterou vydal Institut umění – Divadelní ústav a nový projekt divadelního spolku TisíciHRAn Vydržet? Jak s vyprávěním pamětníků zachází poměrně mladá výzkumná metoda zvaná orální historie a jak dokumentární divadlo? Ve studiu se sešli Vilém Faltýnek – redaktor Národního památkového ústavu a dlouholetý spolupracovník Divadelního ústavu a Paměti národa, a Eva Čechová – herečka, režisérka a členka spolku TisíciHRAn, který se zabývá dokumentárním divadlem nejen pro školy.

Doufáme, že děti budou mít otázky a budou se ptát svých prarodičů – že naše vyprávění vyprovokuje další vyprávění.
Eva Čechová

z projektu divadelního spolku TisíciHRAn Vydržet | Dotazník

Orální historie je poměrně mladá výzkumná metoda, hojně využívaná zejména společenskými vědami. Vilém Faltýnek v letech 2015 až 2020 spolupracoval s Institutem umění – Divadelním ústavem na vzniku orálně-historické databáze osobností českého divadla a natočil v rámci tohoto projektu více jak osmdesát rozhovorů. A předtím se sběru orálně-historických nahrávek dlouhá léta věnoval pro společnost Post Bellum.

Čtěte také

V rozhovoru popisuje, jakou roli při zaznamenávání vzpomínek hraje on coby výzkumník a v jaké roli je zpovídaný (narátor). Zmiňuje, jak zásadní je v této situaci navodit vzájemnou důvěru a jakou roli v tom hrají vzpomínky na dětství a domov. Sleduju základní životní milníky, které máme všichni víceméně společné, vysvětluje Vilém a dodává: Když se člověk uvolní, začne vzpomínat. A pak nastane ideální fáze, kdy už je ta vzpomínka samonosná, kdy běží sama.

Optimální situace by byla, kdybych do rozhovoru vůbec nemusel vstupovat.
Vilém Faltýnek

Ukázka z knihy Ženy v pohybu z edice (O)hlasy žen v české kultuře

Kruciální roli vzájemné důvěry potvrzuje i Eva Čechová: Někdy se naši pamětníci víc rozpovídají o jednom momentu. A většinou ten moment, který se jich velice emočně dotkl, tak ten vždycky dokážou znovu a znovu, třeba po padesáté, autenticky vyprávět na jevišti. To jsou příběhy, které si samy říkají o to, aby byly vyprávěny.“ Právě tento typ příběhů nebo situací se pak pokouší přenést spolu s neherci na jeviště tak, aby zůstala zachována jejich autenticita. Zároveň by však atmosféra důvěry měla proudit také z jeviště do publika, jak Eva Čechová dodává.

Pořad připravila: Hanka Malaníková
Hudbu vybral: Ondřej Bambas
Spustit audio

Související