Velkopáteční pašije. Poslouchejte příběh Kristova umučení podle Arvo Pärta
Velký pátek se v křesťanské liturgii tradičně pojímá jako den velkého ticha. A málokterý skladatel klasické hudby s pojmem ticha pracuje tak často a tak hluboce jako právě Arvo Pärt. Pašijový příběh podle Jana zpracoval estonský skladatel na začátku 80. let.
16:45 Velkopáteční koncert na Vltavě
Arvo Pärt: Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Joannem
Zpívají Robert MacDonald (bas), Mark Anderson (tenor), Rebecca Hickey (soprán), Kathryn Oswald (alt), Benjamin Rayfiled (tenor), Francis Brett (bas), Tonus Peregrinus. Hraje Tonus Peregrinus, řídí Antony Pitts.
„Pärtovy pašije mají vlastní smysl pro čas a místo, zcela mimo každodenní svět, zvou k meditaci. Jakkoli je nám konec příběhu dobře znám, každým jeho převyprávěním se stáváme součástí rituálu, ať už jde o liturgii, nebo koncertní provedení,“ píše Paul Hillier, britský dirigent a jeden z největších znalců díla estonského skladatele. Právě Hillier se do velké míry zasloužil o věhlas Pärtových Pašijí, když je nahrál se svým The Hilliard Ensemble pro label ECM.
Čtěte také
Stejně jako ostatní skladby Arvo Pärta, i jeho Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem – v češtině Pašije našeho pána Ježíše Krista podle Jana – mluví specifickým hudebním jazykem. Role vypravěče je svěřena pěveckému kvartetu, čtyřem hlasům, které se rovnocenně podílí na sdělení univerzálního příběhu o vítězství nad smrtí. Part Ježíše je násobně pomalejší než všechny ostatní, aby bylo jasné, kdo promlouvá z věčnosti, a pauzy mezi frázemi jsou přesně určené, aby ticho mohlo zaznít.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka