Velkohubá témata se ze současného umění vytratila, lituje Jiří Černický

Vernisáž výstavy Jiřího Černického Trump kontra Godzilla
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vernisáž výstavy Jiřího Černického Trump kontra Godzilla

Jiří Černický se v rámci výstavy Trump kontra Godzilla chopil starodávného námětu souboje titánů, který vizuální umění zpracovává už od počátku věků.

Jiří Černický je jedním z klíčových autorů české výtvarné scény, na které se pohybuje už od začátku devadesátých let. Pracuje zejména s médii malby a objektu a tvoří multimediální instalace. Věnuje se ovšem také hudební tvorbě či umění s přesahy do fotografie a literatury. Je nositelem Sorosovy ceny (1996) a Ceny Jindřicha Chalupeckého (1998) a v současnosti vede ateliér malby na VŠUP.

Výstava není prvoplánově politická. Vyjadřuje archetypální téma

Dva roky po samostatné výstavě Divoký sny v pražském Rudolfinu a po sérii výstav v zahraničí představilČernický v pražské galerii DSC svou novou výstavu Trump kontra Godzilla. Ačkoliv by se podle názvu mohlo zdát, že se výstava věnuje aktuální politice, Trump kontra Godzilla představuje téma pouze jedné části. „To ale neznamená, že politické souvislosti či komentář k politickému dění v širším slova smyslu není prorostlý vším. Téma není jenom aktuální, nejde o to, že bych se chtěl vyjadřovat nějakým způsobem přímo k Trumpovi. Řeším problém, který sahá do začátků vizuálního umění, který sahá až někam do starého Egypta, do antiky. Jde o téma souboje titánů, se kterým jsou spojené výjevy, jež prorůstají celými dějinami umění,” vysvětluje Černický v pořadu Artcafé.

Viditelné i neviditelných vazby mezi obrazy

Divoký sny Jiřího Černického jsou excentrické architektonické vize s dávku muzeálního retrofuturismu

03557688.jpeg

Pražská Galerie Rudolfinum zahájila multimediální projekt s názvem Divoký sny, představující modely, objekty, sochy nebo zvukové a videoinstalace Jiřího Černického. Společně s bohatým doprovodným programem můžete akci navštívit do 10. dubna.

Podle Černického se právě taková „velkohubá” témata ze současného umění vytratila. „Několik posledních desítek let, což možná souvisí s koncem poslední vlny postmoderny, umění směřuje spíše k drobným každodenním záležitostem. Patrně proto jsem dostal chuť právě do něčeho opačného. Rozhodl jsem se, že udělám velkoformátovou malbu a že zachytím velké téma, souboj skoro nadlidských příšer. Jedním z těchto obrazů je Trump kontra Godzilla.”

Nová Černického výstava ale není koncipována jako soubor samostatných obrazů. Nese podtitul „skok kobylky z destičky na cedulku”, což má poukázat na zdánlivou nesourodost série maleb (destička a cedulka) a současně upozornit na jejich vzájemnou provázanost
(skok kobylky). Výstava klade důraz na vzájemné vztahy mezi díly. „Jde o interakce, o pomlky. A možná, že ty pomlky jsou důležitější než hlavní téma,” říká výtvarník.

DSC Gallery podporuje současné umělce

Trump kontra Godzilla je v pořadí třetí výstavou Jiřího Černického, kterou pražská DSC Gallery pořádá. Během posledních let na sebe tato galerie upozornila i dalšími výraznými jmény v programu, ať už to byl Jakub Špaňhel, Pasta Oner, Ašot Haas, Lubomír Typlt, Vladimír Skrepl, či David La Chapelle. „Ačkoli se kvalita dnes vznikajících děl určuje těžko, naše galerie se snaží zastupovat současné žijící umělce,” prozrazuje galeristka Olga Trčková, která za DSC Gallery stojí.

Celý záznam pořadu včetně hudby podle výběru Dominka Gajarského si můžete poslechnout zde:

Spustit audio

Související