Velká ryba

12. únor 2004

Velká ryba nebude mít dvě pokračování. Velká ryba neoplývá stamiliónovými digitálními efekty a dutým příběhem. Velká ryba není hekticky akční ani obrazově epická. Velká ryba je o hercích, režisérovi a scénáři. Velká ryba je filmem, který po popkulturním výplachu oblíbenými trilogiemi ukazuje, o čem by velkorozpočtové filmy měly být.

Velká ryba nebude mít dvě pokračování. Velká ryba neoplývá stamiliónovými digitálními efekty a dutým příběhem. Velká ryba není hekticky akční ani obrazově epická. Velká ryba je o hercích, režisérovi a scénáři. Velká ryba je filmem, který po popkulturním výplachu oblíbenými trilogiemi ukazuje, o čem by velkorozpočtové filmy měly být především: o kvalitně odvedené práci. Všeobecné nadšení na straně konzumentů je přímo úměrné znechucení ze sériové hollywoodské produkce, protože konečně přichází do kin krásně vyladěný snímek. Režisérská hvězda Tima Burtona pohasla po Ospalé díře s předělávkou Planety opic a filmoví diváci se poprávu obávali další extrémně kýčovité záležitosti nebo bezvýznamného štěku. Ve Velké rybě ale dokázal, že patří mezi jedny z nejlepších stavitelů virtuálních světů, které obsahují nerozcapený příběh s takovou dávku magického realismu, až mají všichni diváci pocit, že se jim plní dětská přání. Burton v sobě snoubí neskutečnost snů a tvrdou realitu obyčejného světa, hledá díry, kudy se dá uniknout do surreálné dimenze (podobně jako mnohem skeptičtější Terry Gilliam), kde by každý chtěl žít. Scénář je bohužel postaven na literární předloze Daniela Wallace, nejde tedy o čistokrevný filmařský počin, ale přesto se o snímku dá uvažovat jako o zatím nejlepší Burtonově práci.

Takhle mi policajti botičku nenasadí!

Pro plné pochopení podivného názvu je třeba nakreslit analogii mezi příběhy a - vodou. Stařec Bloom (Albert Finney) na svoji minulost vzpomíná jako na jeden senzační příběh s obry, siamskými dvojčaty, čarodějnicemi, rusalkami a nebezpečnými pohyblivými stromy. Plave ve vzpomínkách jako ryba, vypráví příběhy s talentem archetypálního vypravěče zkazek u indiánského ohně a je sám sobě velikou rybou ve vlastním příběhovém oceánu. Skrz jeho podání se dozvídáme hodně o tom, jak láska, iluze a pravda zvítězí nad odpornou impotentní realitou. Jako mladý muž (Ewan McGregor) opustil rodné město poté, co přesvědčil pětimetrového obra, aby nepustošil okolí. Navštívil podivuhodný cirkus, zažil vietnamský konflikt a znovu dorazil domů, aby zlepšil život všech lidí. Jde o životní pouť ne nepodobnou Forestu Gumpovi, kde ale za všechno dobro mohla Forestova prostá mysl. Bloom je naopak cílevědomý a poctivý, organizuje svůj život pro nesmrtelnou lásku manželky (Jessica Langová) a jako hodný kouzelník dokáže s pomocí polomýtických přátel zesvětlit každodennost o několik stupňů. Jeho příběhům ale nevěří pragmatický synátor (Billy Crudup) a otce za šíření bludů nesnáší. Takový přece život není! Jenže pro Blooma je příběhová road-story cestou k ideálnímu životu, cestou k zažehnání negativních emocí a převtělení do nesmrtelnosti skrz příběhy, které se budou tradovat ještě několik generací.

Dokonalé vokální duo

O co Burtonovi přesně jde? Stejně jako Bloom by rád žil někde mimo a ve filmu hrotí konflikt legend proti šedosti všedního života. Úspěšně se stylizuje do příběhově-vizuálního mesiáše a celou složitou pavučinu osudů zaštiťuje romantikou nejhoršího ražení. Když se papírově mrtvý Bloom vrátí domů k nešťastné manželce, pohne ten výbuch emocí i se skálou. A srdce trhající situace používá režisér tak často, až dokazuje, že smysl pro kýč z něj stále nevyvanul, ačkoliv všeobecnou komiksovou hyperstylizaci opustil. Obrazově přispívají malířské záběry, ve kterých dokonale poznáme, jakou atmosféru mají obrázky právě teď vyzařovat. Když Bloom dorazí do pseudoutopistické vesnice uprostřed temného lesa, není vidět jediný kázek nebo přehlédnutí. Kritici právě obrazovou nad-dokonalost Burtonovi vždy vyčítali, ale teprve nyní mají perfektní obrázky smysl jako symbolické vyjádření lepšího života.

Utopie uprostřed temného lesa

Větší než malou mírou přispěli herci, především McGregor, kterému není role naivního svět bourajícího mladíka až tak cizí. Alice Lohmanová se stejně důvěryhodně vžila do prototypu úchvatné blondýnky šedesátých let - té ženy, která dokáže milovat, starat se o domácnost, vychovávat dítě a neustále vypadat jako bohyně. Ano, je to jen pohádka...

Pohádka pro dospělé, bez zbytečného humoru, mrkání okem na diváka a bez stoprocentního patosu předchozích romantických záležitostí. Na své si přijdou jak diváci, kteří si chtějí poplakat, tak ti, které láká do kina hlavně příběh. Bez váhání by se dala kvalita filmu přirovnat k dílům Roberta Zemeckise, ale to už by recenze zabíhala jinam. Nedá se říci nic než: UTÍKEJTE SE NA VELKOU RYBU PODÍVAT.

Související odkazy: oficiální stránka

Velká ryba (Big Fish, USA 2002) Hrají: Ewan McGregor (mladý Ed Bloom), Albert Finney (starý Ed Bloom), Billy Crudup (Will Bloom), Jessica Langová (stará Sandra Bloomová, Alison Lohmanová (mladá Sandra Bloomová), Helena Bonham Carterová (Jenny/čarodějnice); Scénář: podle novely Daniela Wallace napsal John August; Hudba: Danny Elfman; Režie: Tim Burton; 125 minut, titulky

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.