Věčné půtky mužů a žen v Divadle ABC
Nedávné jmenování Ondřeje Zajíce ředitelem Městských divadel pražských bylo některými divadelními odborníky kritizováno kvůli netransparentnosti výběrového řízení, jež tomuto jmenování předcházelo. Že je ale Ondřej Zajíc schopný režisér, o tom se každý může přesvědčit v Ábíčku (tj. na komorní scéně ABC), kam bylo z A-studia Rubín přeneseno jeho nastudování hry anglického dramatika Johna Haleho Lorna a Ted.
Působivě gradovaný příběh o seznámení, postupném sbližování a nečekaných zákrutech manželského soužití dvou osamělých lidí na prahu středního věku je dobře typově obsazen a neméně dobře zahrán.
Jednoduchý a přímočarý farmář Ted, který inzerátem hledá hospodyni, je v podání Hynka Čermáka sveřepý pořízek, který nemá daleko od rány a nade vše si váží své nezávislosti. Nad staropanensky upjatou městskou slečinkou Lornou, jež se na inzerát ozvala, má zpočátku navrch. Stanislava Jachnická však přesvědčivě vykreslila přerod této úzkostné puťky v suverénní ženu, která dokázala svého divočáka domestikovat a přimět jej, aby se podřídil jejím plánům. Obě postavy jsou protikladné - on neotesaný hrubec, ona jemná a kultivovaná, on neznaboh, ona věřící, on extrovertní prchlivec, ona introvert s kalkulačkou v hlavě.
Herci dokonale vystihli nejen tuto disparátnost, ale také něco, co se zobrazuje podstatně obtížněji: to, že přes všechna traumata, která si Lorna a Ted vzájemně způsobují, a přes to, že jsou si vzájemně nevěrní, má jejich soužití smysl, protože je obohacuje a nutí každého z nich přesáhnout sama sebe.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka