Večer elektroakustické hudby ze studia Českého rozhlasu Plzeň

22. duben 2015

Večer elektroakustické hudby ze studia Českého rozhlasu Plzeň je v programové řadě Akademie moderovaným koncertem s tvorbou výrazných osobností české hudby 2. poloviny 20. století.

Vysíláme 22. dubna od 20:00.

Zazní čtyři zpěvy Vivat Juventus na verše středověké studentské poezie od Zdeňka Lukáše, Koncert pro harfu Rudolfa Růžičky, Concertino pro sólové tympány a magnetofonový pás Jana Hanuše, Chvála cembala od Milana Slavického a na závěr výběr z cyklu sborů E fontibus bohemicis Miloslava Kabeláče.

S hudbou na programu tohoto koncertu se vracíme do 60. a 70. let minulého století, kdy bylo v Plzeňském rozhlase vybudováno první profesionální experimentální studio v tehdejším Československu. Učit se komponovat elektroakustickou hudbu sem přicházeli hudební skladatelé, jejichž jména jsou dnes už dávno zapsána do dějin české moderní hudby. Jsou to autoři, kteří elektroakustické prvky v hudbě poprvé objevovali. Pro mnohé z nich byla práce v plzeňské zvukové laboratoři jen zastávkou na cestě - ale právě tady zanechali výraznou stopu.

Například Zdeněk Lukáš si svou hudbou získal přízeň interpretů i posluchačů a jeho hudba nemizí z koncertních pódií ani po jeho smrti. V plzeňském experimentálním studiu vytvořil jen několik skladeb, ale do všech vetknul svou geniální invenci.

Experimentální studio bylo v Českém rozhlase Plzeň zřízeno v roce 1967 a fungovalo do roku 1992. Zpočátku se mu velmi dařilo - hudebním tvůrcům poskytovalo dobré zázemí technické i personální a těšilo se i veřejnoprávní podpoře. Hned po zahájení činnosti studia dostali hudební skladatelé motivaci k tvorbě elektroakustické hudby soutěží, kterou tenkrát Plzeňský rozhlas vypsal a jejíž výsledky byly představeny na veřejném koncertě. Autorem vítězné skladby byl Rudolf Růžička. Za 25 let existence experimentálního studia vzniklo asi sto dvacet skladeb, které jsou archivovány ve fonotéce plzeňského rozhlasu.

Odkaz Jana Hanuše si letos široce připomínáme proto, že 2. května uplyne sto let od jeho narození. Hanuš vytvořil v plzeňské zvukové laboratoři Concertino pro sólové tympány a mgf pás, svůj 69. opus. Je to skladba z roku 1970 – tedy ze "zlaté éry" studia. Také Milan Slavický byl technologicky zdatným skladatelem, ve zvukovém studiu byl stejně doma jako ve svém skladatelském ateliéru, protože jednou z mnoha profesí byl hudebním režisérem. Mezi všemi těmito skladateli ovšem patří výsostná pozice Miloslavu Kabeláčovi, který v plzeňské zvukové laboratoři vytvořil šestidílný cyklus E fontibus bohemicis - Z letopisů českých. O vznik studia se tenkrát, v 60. letech, podstatou měrou zasloužil právě on. Program připravila Wanda Dobrovská, z plzeňského studia ho moderuje Zuzana Zatloukalová.

Spustit audio