V Praze si přijde na své každý, divadla zahajují sezónu

Divadelní opona

Jaké herecké tváře, jaké dramatické novinky a jakou klasiku nasadí v sezóně 2014/2015 divadla zřizovaná Hlavním městem Praha? Dramaturgové připravili pestrou škálu inscenací od autorské tvorby až po osvědčené tituly.

Komplikovanou situaci stále ještě řeší Divadlo pod Palmovkou. Před loňskými prázdninami jeho suterénní prostory zaplavila rozbouřená Rokytka. Předešlou sezonu tak soubor strávil na jiných pražských scénách. V polovině srpna se ale konalo první jednání výběrové komise, která měla Radě hlavního města Prahy navrhnout dodavatelskou firmu na rekonstrukci. Návrh vítězného dodavatele bude dnes rada projednávat, a pokud ho schválí, přestavba by mohla začít na konci října. Divadlo pod Palmovkou by tak ve svých prostorách mohlo znovu hrát už v březnu roku 2015.

První část nové sezony ale ještě odehraje jako hostující divadlo na různých scénách. Začátkem října uvede komedii holandské autorky Marie Goos nazvanou Fuk! Petr Zelenka ji režíroval už v Českých Budějovicích, s pražskou premiérou se pod jeho vedením na Palmovku vrátí Jiří Langmajer. Na cizích jevištích soubor odehraje ještě dvě premiéry a na svém opraveném pak sezonu završí Ideálním manželem Oscara Wilda. Slavná komedie se ale dočká autorské úpravy Tomáše Svobody, takže bude výrazně posunutá k současné politické i společenské situaci. Platformou pro neklasické inscenace bude nově vznikající Malá scéna Divadla pod Palmovkou, kde se představí hra polské spisovatelky a dramatičky Doroty Maslowské nebo autorský projekt mladého režiséra Braňo Holička.

Dlouhá letos pro náročnějšího diváka

02249725.jpeg

Divadlo v Dlouhé vstupuje do své devatenácté sezony bohatší o jednu herečku. Do souboru už během prázdnin přišla Veronika Lazorčáková z Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Poprvé se představí 9. září v adaptaci Vlčí jámy Jarmily Glazarové v režii Martina Františáka. I další premiéra bude podle Karoly Štapánové z Divadla v Dlouhé dramatizace literárního textu: „Kmenový režisér Jan Borna začne ve spolupráci s Miroslavem Hanušem připravovat vlastní text podle Bohumila Hrabala. Inscenace Z perliček na dně si bude hrát s použitím hlediště a jeviště.“

Premiéru na březen 2015 připraví i další kmenová režisérka Hana Burešová, která si vybrala hru Ladislava Klímy Lidská tragikomedie. Poslední premiérou bude Viktor aneb dítka u noci, text Rogera Vitraca bude režírovat Jan Mikulášek. Podle Karoly Štěpánové bude nadcházející sezóna v Dlouhé tak trochu neobvyklá: „Výpravným, až muzikálovým inscenacím jako je Oněgin byl Rusák nebo Jak jsem se ztratil, se žádná z chystaných premiér nebude lišit. Bude to sezóna pro náročnějšího diváka.“

Muzikál na velké scéně, intimita ve studiu u Švandů

00108317.gif

Nadcházející sezona bude novátorská i ve Švandově divadle. To si hledání, objevování a autorskou tvorbu stanovilo jako letošní hlavní téma. Uvede jeden prověřený text, který se ale dočká současné interpretace. Moliérova Misantropa zrežíruje mladý slovenský tvůrce Lukáš Brutovský, který na sebe upozornil Maryšou v brněnském HaDivadle. Přímo na tělo zdejšímu souboru napsali Roman Sikora, Dodo Gombár a Roman Holý muzikál Popeláři. A program obohatí také nový cyklus Intimní rozhovory v suterénním Studiu. Režiséři tu budou zároveň psát nebo spoluvytvářet textové předlohy. Setkání čtyř hereckých dvojic postupně zrežírují například Viktorie Čermáková nebo Filip Nuckolls.

V Městských divadlech pražských pokračují i Dámské jízdy

02327174.jpeg

ABC i Rokoko chystají další pokračování svých úspěšných projektů z předešlých let. Opět tak budou pořádat Představení pro nezadané, Herecké kurzy pro neherce nebo Dámské jízdy. Kromě toho ale představí celkem pět nových inscenací. V listopadu uvedou Petr Svojtka s Jiřím Janků v divadle ABC hudební V+W Revue, ve které připomenou slavnou éru Osvobozeného divadla. Rokoko pak naváže na úspěšnou spolupráci s mladým režisérem Pavlem Khekem. Ten letos zrežíruje českou premiéru dramatu Marka Epsteina Veterán. Po delší době také zase ožije Malá scéna ABC. Viktorie Čermáková tu hned po Novém roce uvede Tanec smrti Augusta Strindberga.

Vinohradská sezóna návratů

02889292.jpeg

Divadlo na Vinohradech vstupuje do své třetí sezony pod vedením Tomáše Töpfera. Dramaturg Milan Šotek věří, že právě teď se začne zužovat repertoárový rozptyl předchozích let. Přísnému tematickému vymezení sezony se ale brání: „Nevěříme na jedno téma, bude to sezona několika hezkých návratů na česká jeviště: Šrámkova Plačícího satyra před 90 lety inscenoval Karel Čapek, čeká nás také Gorkého návrat, Děti slunce.“

Právě problém Ruska, které teď momentálně spojuje Evropskou společnost, je možná ústředním tématem sezony. Podle Šotka ale spíše náhodným: „Ale evidentně tušeným. Uvedeme i vrcholnou hru Slawomira Mrożka Láska na Krymu. I když jsou to obě velké příběhy často neopětované lásky, říkají mnoho o tom, jaké je soužití s Ruskem.“ Do souboru Divadla na Vinohradech navíc přibyla mladá herečka Markéta Frösslová, která sem přechází z Plzně: „Diváci ji mohou poprvé vidět v Hodinovém hoteliéru, kterého právě zkouší Ivan Rajmont v hlavní roli s Jaroslavem Satoranským a Oldřichem Vlachem,“ dodává Milan Šotek.

Na zábradlí i letos cestou nedramatických textů

02969184.jpeg

Zásadní změnu zažilo přes prázdniny i Divadlo Na zábradlí. Do druhé sezony pod vedením Petra Štědroně vstupuje se zbrusu novým jevištěm. Na něm se navíc představí tři nové tváře hereckého souboru – Jana Plodková, Jakub Žáček a Dita Kaplanová. Diváci je uvidí hned v první premiéře, jak říká umělecká šéfka divadla Dora Viceníková: „Je to inscenace, která se jmenuje Hosté. Režii bude mít Jan Mikulášek, tématem je smrt, odcházení, loučení. Zdánlivě velice smutné a palčivé téma, pojednané ale přes absurdní nadsázku a humor.“ Tak jako v prvním roce razí Divadlo Na zábradlí cestu nedramatických textů. Jeho repertoár se tak neopírá o hotová dramata, tvůrci si podle Viceníkové volí spíše konkrétní témata nebo dramatizace literárních děl: „Tentokrát možná i překvapivě sáhneme po tak velkém románu, jako je Doktor Živago – text, který už dlouho chtěl zpracovat Jan Mikulášek. Dál chystáme dramatizaci povídek Daniila Charmse v režii Anny Petrželkové a čtvrtým velkým titulem bude Anamnéza.“

Ani letos nebude v programu chybět Eliadova knihovna, která je v patře divadla. Už od ledna ji provozuje Divadelní společnost Masopust. V nové sezoně se tu objeví například one man show Arnošta Goldflama s názvem Masochista, kterou přibližuje Dora Viceníková: „Je to speciální tvar, kdy Arnošt Goldflam vypráví své příběhy i fantazijní, každý večer je premiérou i derniérou zároveň, nikdy se neopakuj. Je to unikátní večer setkání s Arnoštem a jeho historkami.“

Hudební divadlo Karlín začne sezonu 19. září Aidou a také dětské scény Minor a Divadlo Spejbla a Hurvínka v září znovu otevřou svým divákům.