V olomouckém Trojlodí představují reprezentativní vzorek moderní kresby. Ze sbírky uvidíte asi 2 %

2. květen 2016

„Uhlem, štětcem, skalpelem“ je název výstavy, která nabízí průřez sbírkovým fondem Muzea umění v Olomouci. Název upozorňuje na to, že tvořit se dá vším, rtěnkou, textem nebo právě skalpelem. Kurátoři se rozhodli projít všechny kresby z depozitáře obsahujícího 16 000 položek, pro expozici jich vybrali 300 a představuje největší výběr v novodobé historii muzea. Na jedinečnou podívanou se můžete vypravit do 25. září.

V intimní formě a instalaci se seznámíte se všemi základními tendencemi první poloviny 20. století – od symbolistních tendencí přes expresionismus, kubismus, civilismus až po abstraktní výboje a surrealistické ponory do podvědomí. Průřez kresbou je už čtvrtou sbírkovou výstavou muzea. Předcházely jí souhrnné expozice autorské knihy, užitého umění a fotografické sbírky.

Jen inventarizace zabrala rokRukama musel projít každý list. Právě výběr tří stovek exemplářů do rozlehlého Trojlodí Muzea umění byl úkol nejtěžší. Kritéria byla přísná. Kresba dlouho nebyla považovaná za samostatnou disciplínu. Zlom nastal v době renesance, kdy ji začali sbírat sami umělci. Do té doby podle kurátora Ladislava Daňka kresba sloužila jen jako přípravná studie.

Významnou roli sehrála kresba v 60. letech 20. stoletíKurátoři se snažili od každého autora vybrat jen jeden obraz. Rozhodovali podle technologie, kterými díla vznikala. Kreslit se prý dá vším, třeba i skalpelem: „Vystavili jsme skutečně to nejlepší z nejlepšího,“ ujišťují oba kurátoři. Neradi ovšem jmenovali konkrétní autory, aby nikoho upřednostňovali. Pro lepší představu ale dodejme, že při procházce Trojlodím narazíte na jména Alfons Mucha, Jan Preisler, Vojtěch Preissig, Otto Gutfreund, Jindřich Štýrský, Toyen, Ivan Theimer, Milan Knížák, Adriena Šimotová nebo Zbyněk Sekal.

autor: bam
Spustit audio