V kůži úředníka. Interaktivní výstava Urbania je jako hra pro osm hráčů, kteří spravují město

17. leden 2020

Vstoupíte do tmavé černé místnosti. Hned na začátku se musíte rozhodnout a odpovědět na první otázku. Myslíte si, že své město neovlivníte, opečováváte ho, užíváte si ho, nebo nechápete? Stačí stisknout odpověď a hra začíná, promlouvá na vás hlas Urbanie...

Na tvorbě nové interaktivní výstavy Urbania určené maximálně osmi hráčům pro pražské Centrum architektury a městského plánování (CAMP) se podíleli přední čeští umělci a designéři. Instalace je koncipována jako osm zastavení představující vždy jeden z principů, které, když jsou dodrženy, dovedou obvykle projekt do zdárného konce. Například participace nebo komunikace. „Postupně absolvujete všechna zastavení a na pozadí každého je nějaká z priorit strategického plánu hlavního města Prahy. Třeba městská mobilita, ekonomický rozvoj, kreativně kulturní průmysly, adaptace na klimatické změny, rozvoj veřejného prostoru a další,“ popisuje kurátor výstavy Adam Pajgrt z Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

Z interaktivní výstavy Urbania v pražském Centru architektury a městského plánování

Všechna zastavení jsou interaktivní. Třeba u toho, které se zaměřuje na stárnutí populace a využívání moderních technologií, váš čeká třeba video hovor s babičkou. „Výstava je více vrstevnatá. Jednak zahrnuje priority strategického plánu, to jsou ta jednotlivá témata. Pak konkrétní příběhy, které v sobě zahrnují i metodické kroky. A nakonec je tu meta úroveň samotných principů,“ popisuje Adam Pajgrt. Snahou tvůrců navíc bylo vyvolat v návštěvnících, kteří se na necelou hodinu vžijí do kůže úředníků a převezmou správu města, emoce a přimět je, aby do hry vtáhli své osobní zkušenosti a zážitky.

Z interaktivní výstavy Urbania v pražském Centru architektury a městského plánování

Projekt Urbania vznikal zhruba rok. „Je pro mě hodně experimentální, vstupovali jsme na neprobádané pole a museli jsme přijít s něčím, pro co jsme nenašli žádnou inspirační linku,“ popisuje vývoj konstruktu libreta výstavy Bronislav Stratil ze studia Roháč Stratil. Vizuální identitu dalo výstavě grafické studio Les Kanců a světelné efekty vytvořila skupina 3dsense. Jako konzultanti byli přizváni Jakub Pollág a Václav Mlynář ze studia deFORM. Scénář, instalaci a režii zvuku měl na starosti Janek Růžička, který říká: „Od začátku jsme věděli, že musíme vytvořit prostor imaginace, prostor hry, takovou laboratoř, nad kterou zní hlas Urbanie, jakýsi étos urbanistiky. Snažili jsme se vytvořit prostor, který je direktivní, ale zároveň uklidňující.“

Projekt se snaží nabourat stereotypy negativního vnímání úředníků ze strany veřejnosti. Cílovou skupinou výstavy tak má být nejen širší veřejnost, která se o městský rozvoj zajímá třeba jen okrajově, ale také samotní úředníci, jejichž práci chce projekt Urbania oslavit. Výstava je určena maximálně osmi hráčům, vstupné je zdarma, ovšem je třeba si místo předem rezervovat. Otevřená bude do 15. února.

Spustit audio