V Americe

28. leden 2004

Imigranté byli první bílí obyvatelé Ameriky a ještě dnes jsou důležitým faktorem pro zaplňování pracovních míst. Film V Americe popisuje osudy irských přistěhovalců do dnešního New Yorku a nabízí zájemcům několik vrstev symboliky a podtextů. "Politický" režisér Jim Sheridan se rozhodně nezapřel.

Nový život ve Spojených státech je lákadlem pro všechny Evropany, kteří se necítí ve svém prostředí příliš zabezpečeně. Imigranté byli první bílí obyvatelé Ameriky a ještě dnes jsou důležitým faktorem pro zaplňování pracovních míst. Režisér Jim Sheridan se rozhodl poprat s tématem rodiny irských přistěhovalců, kteří hledají nové kořeny v neznámé zemi a snaží se utéci před stínem rodné země. Sheridan v minulosti proslul jako politicky angažovaný režisér rozebíráním irských národních problémů v Boxerovi a ve Jménu otce, jeho produkční společnost Hell's Kitchen dává zázemí převážně vlasteneckým projektům. Nejinak je tomu u V Americe, kde režisér a zároveň spoluscénárista a producent využívá boj přistěhovalců ke kritice současných Spojených států a k vystižení snů a beznadějí nového života. Přestože se vzdaluje od rodného ostrova, zůstává v jádru čistým irským patriotem.

Dítě bylo počato...

Manželé Johnny (Paddy Considine) a Sarah (Samantha Morton) přijíždějí přes Kanadu do New Yorku, kde doufají najít své místo na slunci. Provázejí je vzpomínky na rodné Irsko a stíny minulosti, k nimž patří ubíjející smrt Frankieho, jediného syna, který zemřel po pádu ze schodů. Dvě dcerky, Christy a Ariel (Sarah a Emma Bolgerová), prožívají úžas z nového prostředí, zároveň je však deprimuje bezvýsledná rodičovská snaha zapomenout na Frankieho a jejich obtížné uplatnění v produktivním životě: Johnny chce být hercem, ale nezvládá konkurzy a Sarah je nucena dřít za málo peněz v cukrárně. Levné bydlení v podkrovním ateliéru v domě plném feťáků a podivných existencí nedává příliš nadějí na polepšenou, dokud se za dveřmi s nápisem "Běžte pryč" neobjevuje jiný nájemník: černoch Mateo (Djimon Hounsou), který skrz prastarou moudrost přírodního národa uklidňuje vyhrocené rodinné konflikty a filozoficky dokazuje, že deprese nejsou východiskem z krutého života. Jakmile Sarah čeká nové dítě, naděje na vysvobození a uskutečnění amerického snu získávají reálnou šanci.

Černoch Mateo jako mesiáš irské rodiny

V Americe je filmem plným podtextů a symboliky. Frankie zastupuje vzpomínky na Irsko, Johnnyho nezvladatelnou touhu tesknit po domově. Vytváří v sobě blok, který mu brání uspět u konkurzů - tedy vstupu do nového života. Mateo jako afroamerický zachránce mluví k Irům jako jeden ze zástupců skutečných Američanů, přestože jeho kořeny se nacházejí na jiném kontinentu. I tím Sheridan ukazuje na charakter Spojených států, kde neexistuje vlastní kultura či společnost, ale je importována ze všech koutů světa. Sarah se zase nechává vláčet osudem a brání jedině své dítě, v němž vidí naději, a to i přes lékařské upozornění, že nemusí přežít porod. Malé holčičky pak tvoří páteř příběhu. Jsou svěrákem, díky kterému se rodiče nezblázní a nerozvedou, Christy dokonce funguje jako decentní vypravěčka, která popisuje probíhající události s přehledem neobvyklým u jedenáctileté dívky. Všichni v rodině jsou rození bojovníci. Praví Irové, schopní se rvát s osudem. Výsledkem není smutný příběh, ale emotivní kronika plná černého humoru.

Vidíš? Tam nahoře máš bratříčka!

Film je zajímavý přístupem k imigrantskému problému, který je zasazen do současnosti, nikoliv do historie, jako tomu bylo v případě Gangů New Yorku či Navždy a daleko. Divák má šanci rychle se identifikovat s dobou a hrdiny, kamera tomu napomáhá detailními záběry tváří a lehkou ponurostí interiérů (některé zrnité záběry jsou vzaté z domácí videokamery, kterou neustále používá Christy). O hercích se nedá pochybovat: Paddy Considine věrně vystihuje muže bránícího existenci rodiny a Samantha Mortonová (Agatha z Minority Report) ani v nejnáročnějších scénách, kde její postava bojuje s vlastní psychikou, nevypadává z role. Pro Sheridana V Americe navíc znamená rodinnou spolupráci s vlastními dcerami, Naomi a Kirsten, které se podílely na scénáři. Film je věnován památce Frankie Sheridana (bratr režiséra, zemřel na mozkový nádor) a tato informace v závěru je výraznou tečkou za upřímným a pocitově silným vyprávěním, které skutečně vezme za srdce a slabší povahy přinutí k pláči.

Rodinná idylka

Související odkazy: oficiální stránka

V Americe (In America, USA 2002) Hrají: Paddy Considine (Johnny), Samantha Mortonová (Sarah), Sarah Bolgerová (Christy), Emma Bolgerová (Ariel), Djimon Hounsou (Mateo); Scénář: Jim + Naomi + Kirsten Sheridanovi; Hudba: Gavin Friday, Maurice Seezer;Režie: Jim Sheridan; 105 minut, titulky

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.