Uvízlé věty Karla Hvížďaly. O stěhování rozumu
Jak daleko si můžeme dovolit odsunout slovo v době nadvlády obrazu? A kam tento posun dominance stěhuje rozum? On-line k poslechu do 26. července 2017.
„Abychom pochopili důvody stěhování rozumu, musíme se podívat do historie,“ říká Karel Hvížďala a opírá se o názor amerického mediálního teoretika Niela Postmana, který tvrdí, že se stěhováním rozumu začala moderní reklama na konci 19.století, kdy se v novinách objevil slogan propagující fotoaparát slovy: "Vy zmáčkněte knoflík, my uděláme zbytek". Až do té doby (tj. asi do r.1890) byla reklama chápána za seriózní a racionální aktivitu. Tímto sloganem se vymanila z povinnosti racionality a stala se součástí hlubinné psychologie a zároveň estetickou kategorií. Nejspíš tehdy se dal rozum do pohybu a začal opouštět mozek, říká autor a shrnuje, jak tomu bylo předtím i poté.
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.