Určitě by dnes dělala něco velmi osobitého. Tvorbu předčasně zesnulé scénografky Ivy Němcové mapuje kniha i výstava

1. leden 2018

Vyhledávaná scénografka a kostymérka zemřela před dvěma roky ve věku pětatřiceti let. Její tvorbu nyní přibližuje kniha i výstava v Galerii Českých center, která potrvá do 13. ledna 2018. Poslechněte si rozhovor s Janem Fričem, Matějem Samcem a Draganem Stojčevskim.

Za svého života vytvořila téměř tři desítky divadelních inscenací doma i v zahraničí. Do tvůrčího tandemu ji rádi a často zvali přední čeští režiséři, například Daniel Špinar, Jan Frič nebo Miroslav Krobot. Jako architektka a set designerka se pak Iva Němcová podepsala i pod několik výrazných českých filmů jako Gottland nebo Rodinný film.

Všestranná umělkyně bohužel předčasně zemřela před dvěma roky, a to ve věku pouhých pětatřiceti let. Skupina jejích kolegů se letos rozhodla její práci připomenout a tak ve spolupráci s Institutem umění a Českými centry uspořádala výstavu věnovanou jejímu rozsáhlému dílu. Nezapomněli ani na knihu, která vyšla v rámci edice Osobnosti české scénografie.

„Iva svou tvorbou extrémně ovlivnila celou naší generaci. Setkali jsme se už ve škole, při studiích na DAMU, kde jsme spolupracovali na několika inscenacích. Bylo neuvěřitelné sledovat, jak se pod Iviným vlivem postupně měnila tvorba celé katedry scénografie,“ říká o Ivě Němcové v ArtCafé divadelní režisér Jan Frič.

Iva Němcová – výstava tvorby v Galerii Českých center (2017–2018)

Za studií na DAMU spolu vytvořili inscenace Soumrak bodů (DISK, 2006) nebo Ledový hrot (DISK, 2007). Ve spolupráci pak pokračovali i jako divadelní profesionálové. Společně se podepsali pod inscenacemi jako Tartuffe Games, Mrzák Inishmaanský, Bylo nás pět, Krysař nebo Višňový sad v Divadle Na zábradlí, pro kterou Iva Němcová vytvořila kostýmy.

„Višňový sad byl z mého pohledu určitě nejpozoruhodnější,“ vysvětluje Frič. „A to proto, že koncept kostýmů byl recyklovat ty, které v Divadle Na zábradlí v devadesátých letech ve svých inscenacích používal režisér Petr Lébl.“

„Do kostýmní práce se tak promítla historie, která je dodnes hmatatelná. Bylo pro nás zajímavé o tom přemýšlet, a myslím, že se v tom jasně projevila Ivina schopnost historii naslouchat a proměňovat ji v artefakt, a ten následně používat jako význam,“ říká dále.

Podle scénografa Dragana Stojčevského ale kostýmy byly pro Ivu Němcovou „jen“ součástí divadelního celku. „Iva byla hlavně scénografka a trochu brblala, když měla dělat kostýmy. Přesto je dělala skvěle a s ohromnou lehkostí. Jádro její práce pro mě spočívá hlavně ve scénách, které navrhla a realizovala pro řadu výrazných českých inscenací, ať už v oblasti činohry nebo opery.“

Jako scénografka spolupracovala Iva Němcová nejčastěji s režisérem Danielem Špinarem. Navrhla pro něj například scény pro Shakespearova Hamleta, Grinovu Morgianu, Moliérova Lakomce, Ibsenovu Hedu Gablerovou nebo Egressyho Portugálie. Právě tyto inscenace v publikaci, věnované předčasně zemřelé výtvarnici, Dragan Stojčevski komentuje.

„Tyto inscenace dokazují současnou scénografickou tendenci stavět statické interiéry. Scéna se dnes během hry neproměňuje tak dynamicky a razantně, jevištní technologie jako točny a podobně se často ignoruje. V tom byla Iva výjimečná – tyto prvky nepoužívala, stavěla statické interiéry, které ale dokázala neuvěřitelně invenčně rozehrát a opatřit jedinečnou, sugestivní atmosférou.“

Publikace vznikla u příležitosti výstavy, která je v Galerii Českých center k vidění do 13. ledna 2018. Obsah knížky v ArtCafé přiblížil jeden z jejích autorů, režisér Jan Frič.

„Kniha funguje hlavně jako obrazové svědectví, protože slova mohou tuto disciplínu zachytit a popsat jen velmi spoře. Knížka proto nabízí hlavně fotografie jednotlivých scénografických i kostýmních realizací, ale i fotografie Iviných návrhů a maket.“

Iva Němcová – výstava tvorby v Galerii Českých center (2017–2018)

„Nechybějí ale ani ukázky z filmů, na kterých Iva spolupracovala nebo fotky designových předmětů, které vytvářela. Skrz vizuální materiál se pak vine komentář samotné Ivy, který jsme vybrali z různých zdrojů, například z rozhovorů, její diplomové práce nebo prezentace na PechaKucha Night.“

Výstava v Galerii Českých center pak představuje scénografickou tvorbu Ivy Němcové hlavně prostřednictvím maket, jak popsal jeden z kurátorů výstavy Dragan Stojčevski.

„Společně s Lucií Škandíkovou a Andrejem Ďuríkem, kteří s Ivou také často spolupracovali, jsme k prezentaci Iviny práce zvolili poněkud konvenční přístup – tedy makety. A to proto, že Ivě se i v maketách dařilo skvěle zachytit atmosféru.“

„Jejími hlavními prostředky nebyla práce s technologiemi, se světly nebo s abstraktním prostorem, a proto u ní makety dobře fungují. Některé z maket jsme pak opatřili i zvukovou stopou. Návštěvníci si tak ve sluchátkách mohou poslechnout úryvky rozhovorů nebo komentáře jednotlivých režisérů.“

Iva Němcová v roce 2015 podlehla zákeřné nemoci a nestačila tak dokončit řadu rozpracovaných projektů. Podle dramaturga a uměleckého šéfa Divadla MeetFactory Matěje Samce přišlo jejím odchodem české divadlo o vzácný a výjimečně všestranný talent.

„Iva by určitě měla důvod rozvíjet svůj jazyk nejen na poli divadla, ale i na poli filmu, který ji hodně oslovoval a inspiroval. Je samozřejmě těžké říct, kam by Iva dnes směřovala. Jsem ale přesvědčen o tom, že bychom určitě byli svědky něčeho velmi osobitého a originálního. Iva se totiž nikdy nespokojila s opakováním nebo variováním toho, co tady už bylo.“

Spustit audio