Umění inspirované pivem

9. září 2003

František Konečný ve své knížce Pořekadla a popěvky o pivě praví: "Pivo je univerzálním prostředkem božstva a lidstva vůbec!" V zemích českých tato univerzalita dosáhla snad nejdál ze všech míst světa, jakkoli, ať více či méně, s pivem spjatých. Zapomeneme - li na tradiční stereotyp jadrného českého tatíka s půllitrem tekutého zlata v ruce a na ošidně lichotivé statistiky množství vypitého piva na osobu a rok, kde Češi spolehlivě kolísají mezi prvním a druhým místem, dojdeme ke zjištění, že pivo má u nás pevné místo nejen v orosené sklenici pijanově, ale i v kultuře.

Česká společnost a pivo jsou navzájem velmi provázány. Láska k pivu, tento veskrze kladný vztah, se musel promítnout, musel dokonce přímo prosáknout, i do umění. A právě to, jak čeští umělci vnímali pivo a jak svůj vztah k němu dokázali ztvárnit ve svých dílech, přibližuje netradiční výstava "Prazdroj české kultury", probíhající v pražském Mánesu. Slovo Prazdroj není v názvu výstavy náhodou. Iniciátorem expozice je totiž pivovar Plzeňský Prazdroj, který celý projekt pojal trochu jako reklamní kampaň. Na výstavě se čepuje Prazdroj a rozdávají pivní tácky s logem téhož pivovaru.

Pivo

Rozsahem nevelká výstava je zpestřením kulturního programu končícího léta a především je trefou do černého. Kdyby se podařilo dát výstavě ještě více prostoru a její tvůrci se nebáli trochu většího rozmachu, bylo by zaděláno na skutečný hit výstavních sálů, který by dokázal přilákat nejen zahraniční turisty, ale i českou veřejnost.

Mezi vystavovanými exponáty je například obraz Zátiší s pivem od Františka Tichého nebo tematické ilustrace Josefa Lady. K vidění je také netradiční tapeta Michala Cihláře s hospodskými motivy. Návštěvníci se setkají i s plastikami pivních trpaslíků Kurta Gebauera a instalací Karla Nepraše Zeď nářků, která znázorňuje pánské hospodské toalety, u jejichž žlabu, tváří v tvář eternitové zdi, je možné v podroušeném stavu lát, plakat i filozofovat.

Výstava je doplněna také projekcí několika kultovních českých filmů, například Menzelovými Postřižinami či Automatem svět Věry Chytilové.

Pozvánku na výstavu umění inspirovaného pivem doplním kouskem úvahy Jana Nerudy na téma: Proč je pivní pěna bílá? Mistr ve svém fejetonu odpovídá takto: "Proč je pivní pěna bílá? Aby se zdála míra větší. Je v tom fyzikální ouskok, milý pane! Kdyby byla pěna například černá, zdála by se darebná míra mnohých hospodských ještě darebnější... Pěna je na mém pivu jen proto, abych ji odfouk, a dost...". Podobnými úvahami se můžete v pražské galerii Mánes zaobírat denně do 26. září od 10 do 18 hodin. Vstup zdarma.

autor: vob
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.