Uloveno na síti: Zajíčkova jazzová nadílka

30. březen 2024

Hodí se přitom jak příměr k bohaté koledě, tak k pomlázce. „Omlazená“ jazzová obec netrpí jarní únavou a plodí nové desky jako divá. Z plného košíku vybíráme famózní dialog dvou kontrabasů Christiana McBridea a Edgara Meyera, další ze zasněných mystických krajin Daniela Herskedala nebo propojení Kuby a Koreje v představách Davida Leona.

Christian McBride & Edgar Mayer – But Who’s Gonna Play The Melody?

Nejen setkání na nejvyšší (nebo spíš nejhlubší?) basové úrovni, ale také krásné prolínání žánrů. Christiana McBridea netřeba představovat. Ale také Edgara Mayera (Yo-Yo Ma, Béla Fleck, Zakir Hussain nebo s Bostonský či Nashvillský symfonický orchestr) asi jazzoví fandové znají. Proslavil se v rámci experimentující odnože progresivního bluegrassu a americany, ale do jazzového okénka už také mnohokrát nakoukl. Ať už sólově nebo ve všelikých spolupracích.

Název alba evokuje přátelskou hádku. „Ale kdo bude hrát melodii?“ V hudbě si ovšem oba basisté skvěle rozumějí a o melodie se spravedlivě dělí. Aranžmá pro dva kontrabasy vážně nejsou nuda. I když pánové trošku švindlují, deska není jen o basách. Oba si zahráli i na piano. Ale jen epizodně, kontrabasy hrají prim.

David Leon – Bird’s Eye

Co mají společného Kuba a Korea? Davida Leona. Hledáte-li originální sound, zde je. Planeta se zdá, co do inspirací k fúzím, nevyčerpatelná.

Americký saxofonista David Leon má rád neobvyklé sestavy, už svůj první titul natočil v triu s dalším saxofonistou a kytaristou. Na čtvrté desce Bird’s Eye se rozhodl prozkoumat svoje afrokubánské kořeny. Ale zároveň přizval ke spolupráci hráčku na perkuse Lesley Mok, která se zajímá mj. o čínské tradice, a korejskou, tradičně vzdělanou virtuózku na kajagum. Jde o korejský strunný drnkací nástroj z rodu citer, připomínající u nás známější japonský instrument koto. Souhra zní vážně originálně.

Daniel Herskedal – A Single Sunbeam

Deskám norského tubisty a hráče na basovou trubku se věnujeme v Uloveno jaksi nadstandardně, jenže když ony jsou prostě výtečné. A pokaždé, při svojí zvukové nezaměnitelnosti, trochu jiné. Tentokrát se Herskedal zklidnil ještě víc do ambientu, důsledněji pracuje s elektronickými krajinami, a navíc přidal vokály inspirované norským folklorem.

Dan Weiss, Miguel Zenón, Matt Mitchell – Even Odds

Znázornění hry „kámen, nůžky, papír“ na obalu desky nového tria amerického bubeníka Dana Weisse (Chris Potter, Lee Konitz, Rez Abbasi) se saxofonistou Miguelem Zenónem a pianistou Mattem Mitchellem má symbolizovat rizika improvizujících hudebníků. „Miluju hry, pořád se o něco sázím. Ty melodie se mohly ubírat nejrůznějšími směry, záleželo jen na náhodě. A zaznamenat proces vzniku je trochu hazard,“ vysvětluje.

Na albu Even Odds pak chtěl zachytit vyváženost dvou poloh, kompoziční a improvizační. Šest skladeb jsou „tradiční“ kompozice, i když i v nich se improvizuje a pracuje s tak rozličnými rytmickými koncepty jako jsou dle Weisse „ty jazzové, klasické, indické, západoafrické nebo metalové“. A ve zbylých miniaturách se pak trojice hudebníků „zcela volně a hravě provokuje“.

Rasmus Sørensen – Balancing Act

Konzervativně zaměřený pianista Rasmus Sørensen zaujal už svým debutem Traits (2022). Nahraným v rodném Dánsku, ale inspirovaným pobytem v NYC během studií na Manhattan School Of Music. Nyní se Rasmus do New Yorku přestěhoval.

Už v novém domově vzniklo příkladně swingující album s basistou Alexanderem Claffym (též Orrin Evans, Duane Eubanks, Ben Flocks) a bubeníkem Kendrickem Scottem (Pat Metheny, Kenny Garrett, Lizz Wright, Gretchen Parlato, Trenence Blanchard a kdysi za studií David Dorůžka). Nic nového pod jazzovým sluncem, ale zato naprostá pohoda.

Různí – MEUF Vol. 2

Obvykle se v Uloveno nezabýváme kompilacemi, jenže tentokrát stojí za to udělat výjimku. Na druhý díl výběrů projektu MEUF, v rámci kterého představuje dánská saxofonistka Maria Dybbroe ženské představitelky „severské“ improvizační scény, se totiž dostaly i nahrávky dvou slovenských hudebnic. Hráčky na bicí nástroje a skladatelky Michaely Antalové, momentálně sídlící v Oslu. A saxofonistky a skladatelky Michaely Turcerové, toho času bytem v Kodani.

Tomáš Šenkyřík, Pavel Rajmic, Prokop Šenkyřík – Pulse Wave

Dopřejme si tentokrát ještě sedmý „bonus“. Agilní pražský label Blue Lizard v posledních měsících publikoval celou řadu nahrávek především ambientních, ale i s přesahy do dalších žánrů. Včetně volné improvizace, terénních nahrávek, experimentální elektroniky atd.

Návštěvníkům těchto stránek by mohl být blízký zvláště projekt Pulse Wave, na pomezí soudobé hudby, improvisingu vč. práce s náhodnými zvukovými samply i lehkých folklorních inspirací.

Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka