Uloveno na síti: Stáhněte si jazz pro vánoční čas

24. prosinec 2017

Beata Hlavenková, Django Bates, Pat Martino. Každoročně vzniká kupa jazzových alb, repertoárově čerpajících z vánočního materiálu, ale samozřejmě se vůbec nemusíme omezovat jen na koledy a sezónní šlágry. Ve vánočním čase zkrátka vydavatelé ožívají…

Beata Hlavenková – Bethlehem

Invenční skladatelka a pianistka se ve svých úpravách koled i vlastních skladbách s vánoční („melodicky pastorální“) náladou opět vzdálila tradičním představám o jazzu. Spíše je jí bližší škatulka classical crossover. Ale o přesné žánrové vymezení přece nejde, zvláště když přepracování Hlavenkové znějí upřímně a hlavně originálně. Takové harmonie jste u notoricky známých melodií jako Tichá noc či Chtíc, aby spal nečekali, že?

Stride 10Nine Records – A Philadelphia Christmas 2017

Výjimečný vánoční „projekt“ spunktoval pětatřicetiletý, velmi agilní trumpetista Chris Thomas (krom vlastního kvartetu též kapela Vertical Current, hrál na Grammy nominovaném albu Reality Show od zpěvačky Jazmine Sullivan i s R&B divou Mary J. Blige).

Do „vintage“ studia Stride 10Nine přizval nadějné hudebníky z filadelfské scény, například mladou jazzovou zpěvačku Devin Farrell nebo divu Lee Mo, rozkročenou mezi jazzem, gospelem a soulem. Výsledná nahrávka, natočená postaru živě do dvou stop magnetofonového pásu, je pohoda sama. Navíc nejde o žádné „otrocké“ provedení svátečních standardů, kterému by chyběla osobitost.

Juraj Griglák & Company – Live feat. Bobby Sparks, Poogie Bell & Chris Hemingway

Právem vážený slovenský basista, na sólové dráze známý především jako interpret moderní fusion, doplnil svoji sólovou diskografii zdařilou koncertní nahrávkou. Spolupráce se zámořskými hudebníky u něj není novinkou. Zvláště rytmický tandem s bubenickým mistrem Poogiem Bellem (Al Jarreau, Erykah Badu, John Scofield…) je naprosto „zkušený“. Griglák exceluje jak lehoučkým baskytarovým slapem, tak „medovými“ sóly. Neztratí se ani po boku esa, jakým je klávesista Bobby Sparks, pravidelný spolupracovník Snarky Puppy a sideman Dianne Reeves či George Bensona.

Pat Martino – Formidable

Legendární Pat Martino patří k těm nestárnoucím. Novinka třiasedmdesátiletého kytaristy působí vitálně a přesvědčivě, i když se tvůrci pochopitelně nesnaží o nic novátorského. Zvláště se osvědčila spolupráce s o generaci a půl mladším varhaníkem Patem Bianchim, dávající vzpomenout na zlaté časy souljazzu.

Clovis Nicolas – Freedom Suite Ensuite

V New Yorku působící francouzský skladatel a kontrabasista, mj. žák Rona Cartera, chce svým novým albem složit poklonu svobodné formě hraní bez harmonického nástroje, strollingu, tak jak ho hvězdně prezentoval třeba Sonny Rollins.

Za tím účelem pozval bubenického mistra Kennyho Washingtona (též Kenny Burrell, Dizzy Gillespie, Ahmad Jamal či Joshua Redman) a pár šikovných dechařů, třeba kanadského saxofonistu Granta Stewarta (na albech jeho početné sólové diskografie hostoval i Brad Mehldau, Peter Bernstein či zde přítomný Kenny Washington). Album sice vyjde až 19. ledna 2018, ale ukázky můžeme slyšet již nyní.

Django Bates’ Belovèd – The Study of Touch

Britský hudebník Django Bates má mnoho tváří. Proslavil se jako kapelník big bandu, multiinstrumentalista, spoluhráč bubeníka Billa Bruforda v jeho fusion projektu Earthworks. A znovu překvapuje. Spolu se švédským basistou Petterem Eldhem a dánským bubeníkem Peterem Bruunem hladce vplul v meditujícím pianovém triu Belovèd do poetického zvukového světa legendárního labelu ECM.

Spustit audio