Tyjátr – V kruhu i kolem něj

1. říjen 2012

Loď Tajemství Divadla bratří Formanů pomalu zakončuje lodní sezonu a zakončuje ji velkolepě a na úrovni. Další hostující projekt, který na palubních prknech uvedli, bylo představení Respire belgického novocirkusového souboru Circoncentrique.

Circoncentrique je soubor mladý a komorní. Své první oficiální novocirkusové číslo uvedl teprve v roce 2010 ve Švýcarsku, kde členové souboru studovali na cirkusové škole. Cíle a tvůrčí zaměření Circoncentrique jsou obsaženy už v názvu souboru. Oba akrobaty zajímá pohyb v kruhu, cirkulující pohyby na akrobatickém nářadí i cyklící se děj. V prostoru si vymezují imaginární kruh a do něj akrobatickou akci soustřeďují.

Zakládají si na technické virtuozitě akrobatických figur jakožto východisku pro umělecké vyjádření. Dobře trénované tělo je totiž tvárné a připravené vytvářet komické situace přesně podle představ obou protagonistů. Jedním ze dvou představitelů Circoncentrique je i žonglér a akrobat Alessandro Maida.

Alessandro Maida
Naše první představení vznikla v době, když jsme ještě studovali na švýcarské cirkusové škole l´Elastique Citrique. Je to škola, kterou vedou Maximovy rodiče a kde jsme se poprvé potkali. Po absolvování školy jsme zůstali v kontaktu, abychom mohli společně vystupovat. Ale až v roce 2010 vzniklo naše první cirkusové číslo, se kterým jsme oficiálně vystupovali. Spolupráce nás bavila a měla zajímavé výsledky, tak jsme v roce 2011 uvedli premiéru celovečerního představení Respire.

Představení Repire je založené na jednoduché situaci, v níž se setkávají dva lidí, kteří se vnějšími okolnostmi dostávají k sobě blíž, než by sami chtěli. Každý obraz jako by byl samostatnou uzavřenou jednotkou s vlastní komickou pointou. Plynulá párová akrobacie, sólové výstupy Alessandra Maidy na balanční kouli a elegantně zvládnutá technika Rou Cyr Maxima Pythou jsou okouzlujícími součástmi scénické výpovědi o přirozenosti základních lidských emocí. Proces vzniku Respire představil i druhý z účinkujících Maxim Pythoud.

Maxime Pythoud
Na Respire jsme pracovali jen my dva. Bylo to naše vlastní rozhodnutí. Na všechno okolo představení jsme chtěli přijít sami, na hudbu, světla i akrobatické figury. Co se týče například světel, je to velmi jednoduchá sestava lamp, kterou můžete snadno instalovat a která se dá pohodlně převážet z místa na místo.

O co jednodušší je výprava a osvětlení, o to intenzivnější je zážitek. Repsire je možné označit za chudé divadlo, při němž má divák výjimečnou příležitost soustředit se více na samotné aktéry a to, co předvádějí.

Alessandro Maida
Ještě než Respire vzniklo, složitě jsme spekulovali nad možným tématem našeho představení. Pořád jsme přemítali v hlavě, jaké téma může vypovídat o něčem podstatném, přirozeném a pro život nezbytném. Nakonec jsme došli k názoru, že základem života je dýchání. Lidský dech a jeho rytmus jsme zkoumali hlavně skrz emoce a jejich proměnu. Zajímalo nás, co rozdílené emoce dělají s dechem a jak může dech emoce ovlivnit.

02727872.jpeg

Další zářijový novocirkusový projekt Era – Sonneto pour un Clown, který Divadlo bratří Formanů uvedlo ve spolupráce s Compagnia Magdaclan na koupališti Petynka, jen dokazuje, jak blízko k tomuto druhu umění Formani mají.

Spustit audio