Tyjátr – Riskuj s Letní Letnou!

3. září 2012

Letní Letná by letos mohla být klidně označená slovem RISK. I přesto, že se nejednalo o záměr pořadatelů, atraktivní zahraniční program se sbíhal v jednom tématu, kterým byl právě risk a lidský život ocitající se v riskantních situacích.

Takové téma se ve světě cirkusu podezřele jednoduše nabízí. Nutno ale dodat, že každý z hostujících souborů se risku chopil po svém – napínavě a neopakovatelně.

Mezinárodní projekt Lacrimae patřil k trojici nejatraktivnějších představení, které Letná tentokrát nabídla. Lacrimae vychází ze spolupráce tří evropských zemí, Švédska, Francie a České republiky, které reprezentují známé novocirkusové soubory, Cahin Caha, Cirkus Cirkör a domácí Cirk La Putyka. Spojujícím prvkem jejich inscenací je risk a vše s rizikem spjaté.

Jednotlivé soubory se nachází v různých fázích tvůrčího procesu, a proto měl Rosťa Novák nelehký úkol. Musel během několika málo dní spojit vybrané fragmenty jednotlivých inscenací do více či méně komplexní koláže. Novákovi se povedlo sestavit rytmicky svižný a vzrušující atmosférou nabitý kabaret. Jeho velkou devízou byl živý hudební doprovod.
Jedním ze tří režisérů projektu je i švédská herečka, akrobatka a umělecká šéfka Cirkusu Cirkör Tilde Björfors.

02700020.jpeg

Tilde Björfors
Švédská část projektu Lacrimae je už ve stádiu první verze ucelené inscenace, kterou jsme veřejně prezentovali asi sedmnáctkrát. Ale i tak jsme začali s dalšími zkouškami a hledáním nových možností zpracování tématu nanovo. Jsem přesně ten typ režisérky, která si bere co nejvíce možného času na zkoušení a přípravu inscenace. Protože to, co mě zajímá nejvíc, je výzkum a hledání vhodného materiálu pro sebevyjádření. Při práci na Lacrimae si stále kladu spoustu otázek a potřebuju čas, abych na ně našla odpovědi.
Práce na Lacrimae spočívala už od začátku na manipulaci s materiálem, kterým jsou lana a provázky. Měli jsme dost času se do toho ponořit a díky tomu jsme vytvořili spoustu použitelných scén a situací. Teď je před námi další proces zkoušení a my jsme se rozhodli jít ještě dál a hlouběji v tom, co nám používaný materiál nabízí.

Velkým lákadlem Letní Letné 2012 byl kanadský soubor 7 Fingers. Po Cirque du Soleil je ve světě jedním z nejžádanějších kanadských souborů. Poetika souboru se opírá, více než u jiných novocirkusových skupin, o čistou cirkusovou dovednost. Jejich akrobatická technika nemá v evropském kontextu téměř konkurenci, což v představení La Vie uvedeném na Letné jenom potvrdili. Hranice mezi divadlem a cirkusem je v jejich případě příliš patrná. Jak prohlásila i zakladatelka a členka souboru Isabele Chassé, to, co je inspiruje, je právě a především cirkus.

Isabele Chassé
Jsme lidé od cirkusu, jejichž řemeslo je s cirkusem bytostně spojené. Cirkus má v sobě zásadní aspekt, a to je technika, kterou se musíte učit dlouhá léta do chvíle, až si budete maximálně jistí tím, co děláte a jak to děláte. Musíte v ní dosáhnout nejvyšší možné úrovně, abyste pochopili, jak s tímto akrobatickým jazykem můžete pracovat, jak jej proměňovat a jak jím promlouvat k divákům. Ve chvíli, kdy tyto pohyby chápete a cítíte, začnou se spojovat s určitými náměty a tématy. Většinou tedy pracujeme tak, že vycházíme z akrobatického pohybu a zkoumáme, jaké situace nebo emoce nám nabídne.

Téma La Vie se paradoxně netočí kolem života, ale kolem smrti. Tato dramaturgická cesta nabízí řadu groteskních i ďábelsky provokativních narážek a vtípků. Problém inscenace ale spočíval v křečovitosti, se kterou jsou jednotlivé herecky stylizované situace předváděny. V La Vie můžeme vidět excelentní akrobatické výkony i vtipně excentrické herectví. Všechno dohromady ale postrádá potřebnou lehkost a uvolněnost, s jakou k tématu risku a ohrožení života přistupuje francouzský soubor Galapiat, který na Letnou přivezl inscenaci Risk ZérO.

02710226.png

Skupina mladých, divokých, klaunsky se šklebících akrobatů rozehrává v kruhovém prostoru vlastní manéže zdánlivě i skutečně nebezpečné hry. Na risk si hrají, a to doslova, s ohněm, sekerou i kaktusem. Risk také neustále podstupují, na laně, hrazdě, na tyči i v saltu mortale. Jejich tempo je dynamické a nápady, jak manipulovat s cirkusovým nářadím, svěží. Vzbuzují údiv i napětí.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.