Tyjátr – Listopad Buranteatru

26. březen 2012

Americký prezident, Bílý dům, volby, indiáni a krocani! Brněnský Buranteatr uvedl svou novou premiéru, kterou zaostřuje nejen na vysokou vládní politiku, ale především na obyčejného člověka, který je postaven do čela 300milionového národa. Premiéra hry Listopad amerického dramatika Davida Mameta je na repertoáru Buranteatru od března a rozhodně stojí za vidění.

24. premiéra se v brněnském Buranteatru nesla v komediálním duchu hry Listopad amerického dramatika a držitele Pulitzerovy ceny Davida Mameta. V Mametově dramatické tvorbě nejsou komedie s politickou tematikou nic neobvyklého. Mezi ně můžeme směle řadit i komedii Listopad z roku 2007. Situační a konverzační charakter hry je podpořený Mametovým vlastním dramatickým jazykem. Jeho styl je označován za tzv. Mamet speak. Je příznačný precizně vystavěnými dialogy, v nichž si postavy navzájem skáčou do řeči. Jejich repliky jsou úsečné a psané tak, aby v každé z nich rezonovala vtipná pointa. Stručnost a zároveň obsažnost jednotlivých promluv je důsledkem přesně promyšlené stavby celé hry.

Po Sexuální perverzi v Chicagu sáhl Buranteatr už po druhé po Mametově dramatickém díle. Není to náhoda. Mametův styl a humor je poetice Buranteatru natolik blízký, že již dokáže vycítit, jak s tímto typem komedie divadelně pracovat. Inscenaci režíroval Michal Zetel. Dramaturgickou složku zajišťoval Jan Šotkovský, skalní dramaturg Buranteatru, který prohlásil, že hra je přitažlivá především svými nároky, které na diváka klade.

02587414.jpeg

Jan Šotkovský
Hra je vtipná a je vtipná způsobem, který je nám blízký. Humor Mametovy hry Listopad je jednak nekorektní, mírně přisprostlý a zároveň ve své konverzačnosti klade nároky na diváka, protože leccos se v narážkách přímo nepodává a spousta fórů se refrénuje. David Mamet, i když píše za oceánem, píše způsobem, který je nám hodně blízký. Tam se neškrtla snad ani věta, k jedinému krácení dochází samovolně, když si herci nevzpomenou na to, co mají říkat, což je při tom kvantu textu pochopitelné. Všechno nějak hraje, všechny motivy se nějakým způsobem vrací, prostě jsme vsadili na to, že byť je to vděčná komedie, která právě v tom, jak stojí na textu a na neustálém dialogickém ping-pongu, tak má nároky na diváckou koncentraci.

Děj se odehrává v Bílém domě, pracovně prezidenta Spojených států Charlese Smithe. Jeho volební období končí a preference na jeho znovuzvolení jsou mizivé. Společně s asistentem Archerem Brownem vymýšlí způsob, jak zpátky do sedla. Hutný dialogický text nabitý spoustou politicky i genderově nekorektních narážek je důvěryhodně a s poctivou komickou nadsázkou zahrán Martinem Tlapákem v roli prezidenta USA a Michalem Isteníkem jako jeho asistentem. V epizodních rolích se objevuje Jiří Hájek jako obchodní zástupce národního svazu chovatelů krocanů, Kateřina Dostalová v roli lesbické autorky prezidentských projevů a Dano Junas jako americký indián toužící po vlastním kasinu.

Jan Šotkovský
Zrovna u této věci si myslím, že všichni, kteří v ní na jevišti stojí, tomu stylu natolik dobře rozumí, že jsou schopní se hlídat sami navzájem, že jsou schopní si pomáhat a že vědí, co je podstatné.

02587422.jpeg

Velkou hereckou příležitost dostal v roli prezidenta USA Charlese Smithe Martin Tlapák. Do postavy excentrického, průměrně inteligentního a ve své podstatě naprosto obyčejného člověka, který se stal prezidentem 300milionového národa, vložil maximální dávku energie a přitom byl schopen uhlídat tempo a klást důrazy jen na vtipy, které to opravdu potřebovaly.

Martin Tlapák
Dosud jsem neměl ani zdaleka možnost něco takového hrát. Je to obrovská zkušenost. Rád bych za to poděkoval Michalovi Zetelovi a Honzovi Šotkovskému, protože je to skutečná příležitost hrát v něčem takovém hlavní roli. Je to založeno na postavě, kterou hraju, čili vedení inscenace i rozfázování si fyzických sil je vesměs na mně. Dnes po premiéře jsem celkem spokojený, ale víc se těším až tak na dvanáctou třináctou reprízu. Žádný klíč k tomuto fázování nemám, byl jsem spíš vedený k tomu, abych si to fázoval nevědomě. Na jevišti mám ještě možnost se dopovat čokoládou a iontovými nápoji, abych to ustál. Nicméně bez Michala Isteníka si nedokážu představit, jak bych svou postavu stavěl a tvořil. Navíc na jevišti mi moc pomáhá. Díky němu taky poznám, jestli to jde dolů, nebo jestli je to přepálené, je to zkrátka skvělá spolupráce.

Nadsázku Mametova i buranteatrovského humoru podpořila i malovaná kulisa, která jakožto scénografický prvek dominuje jevištnímu dění. Naivistická ilustrativnost malby je ve své podstatě okouzlujícím doplněním celého představení. Autorem dekorace je Jaroslav Buben.

02587418.jpeg

Jan Šotkovský
Ono to nemusí být tak adresné, protože i my máme své české problémy s českým prezidentem. Nechtěli jsme si dělat srandu z politiků ani prezidenta, protože nám to přijde tak samozřejmé a podbízející se, že by bylo i zbytečné se s publikem kvůli tomu v divadle scházet. Nás spíš zajímala situace člověka, který není ani hloupý, ani neschopný a dokonce má určitý druh průrazné energie a který se stane vládnoucím článkem 300 milionů lidí. To je totiž funkce, které nemůže nikdo z nás dostát.

Brněnský nezávislý divadelní soubor Buranteatr premiérou Listopadu opět potvrdil, že se může směle řadit mezi nejlepší česká divadla nejen letošní sezóny. Dvě nominace na Ceny Alfréda Radoka jsou jen drobným připomenutím toho, že „Burani“, jak se sami rádi nazývají, dělají poctivou divadelní práci.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.