Tyjátr – Je nutné tvořit umění za jakoukoliv cenu?

12. březen 2012

V České republice se teprve druhé uvedení LaButovy hry Podoba věcí setkává s klady i zápory spojenými s inscenováním divadla v netradičním prostoru Café Teatru Černá labuť. O tom, zda Podoba věcí do kavárny patří, nebo nepatří, polemizuje další Tyjátr.

V českém prostředí téměř neuváděná hra Neila LaButa Podoba věcí se dostala do rukou mladému tvůrčímu týmu, ve kterém se sdružují čerství i budoucí absolventi Divadelní akademie múzických umění. Režisérka Markéta Machačíková se v inscenaci Podoba věcí snaží vést čtveřici herců ke kompaktnímu tvaru hořké komedie, která zaostřuje na sílu manipulace a lidskou slabost i pohodlnost, jež dávají této manipulaci podlehnout.

Příběh hry nás zavádí do blíže nejmenovaného města amerického středozápadu, v němž se nenápadný a ne příliš hezký student anglické literatury Adam setkává s půvabnou studentkou výtvarného umění Evelyn. Netrvá dlouho a Adam se do Evelyn beznadějně zamiluje. Její vliv na něj však postupně nabývá na intenzitě. Adam mění svůj vzhled i povahu, na což bezprostředně reaguje i jeho okolí. Překvapivý závěr příběhu nás už jen nutí klást si otázku, zda je nutné tvořit umění za jakoukoliv cenu.

02576779.jpeg

Podoba věcí je konverzační hra mírně bulvárního charakteru, která se ale úspěšně brání větší míře klišé. Text dává hercům velký prostor a zároveň příležitost volně charaktery svých postav dotvářet. Ironické a vtipné průpovídky nenápadně proplouvají hutným textem. Jejich množství ale nepřesahuje únosnou míru prvoplánového humoru.

Takový typ dramatické předlohy vyžaduje citlivý režijní i herecký přístup, pečlivý dramaturgický výklad, škrty a rozvahu nad každou použitou replikou. Na hereckém výkonu Podoba věcí stojí. Markéta Machačíková totiž odvážně zvolila čistě herecký typ divadla, bez výraznějších hudebních nebo výpravných zásahů.

Nina Horáková a Václav Šanda jako Evelyn a Adam a Anna Stropnická s Petrem Borovcem v rolích Jenny a Phillipa se snaží výstup od výstupu budovat charaktery svých postav a jasně pointovat motivy svého jednání. Herectví vychází z civilního nenuceného projevu. Jistěji a uvolněně ve svých rolích působí Nina Horáková a Petr Borovec, jejichž postavy pojí podobné charakterové vlastnosti. Ke svým rolím přistupují s nadhledem a díky tomu se jim daří v jednotlivých promluvách obsáhnout nadsázku a vtip. Více křečovitě působí Anna Stropnická a Václav Šanda. V uvolněném a důvěryhodném projevu jim brání přirozené propojení slova a gesta, která zatím opanuje mírná faleš.

Na inscenaci Podoba věcí je přitažlivá především misanscéna, tedy prostorové řešení celé jevištní akce, která se odehrává přímo před šálky s kávou přítomných diváků. Ale i přesto, že byli herci tak blízko hledišti, nedocházelo k žádnému formálnímu ani vnitřnímu propojení obou časoprostorů. Prostor kavárny nabízí mnohem více příležitostí k interakci.

02576781.jpeg

První repríza většinou nepatří k nejlepšímu uvedení dané inscenace a i v případě Podoby věcí se na ni některé nešvary podepsaly. Podoba věcí je ale ambiciózní projekt, který úspěšně vychytává své mouchy. Inscenace se dále vyvíjí a každá další repríza je příležitost pro soubor formu i obsah vylepšovat. O tom se budete moci přesvědčit na další repríze 16. března v Café Teatru Černá labuť.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.