Tyjátr – Festival Malá inventura

27. únor 2012

Festival Malá inventura už deset let šíří povědomí o české experimentální divadelní tvorbě. Díky iniciativě sdružení Nová síť a projektu DNA v českém živém umění zdomácněl i pojem „nové divadlo“. Nejvíce projektů nového divadla můžeme vidět právě na festivalu Malá inventura.

Jak už to bývá u jubilejních ročníků, i desátá Malá inventura byla tak trochu bilanční. Slavnostní zahájení vtipnou a neokázalou formou zrekapitulovalo posledních devět let festivalového dění. Večer byl komponovaný jako vědecké kolokvium. Moderátoři Marcela Máchová a Petr Reif v rolích odborných asistentů prezentovali prostřednictvím videoprojekce i krátkých scének výsledky desetiletého výzkumu v oboru české umělecké DNA. Důmyslnou recesi završili velkolepým odhalením výsledků výzkumu, z něhož nakonec nevzešel dokonalý umělec, ale dokonalý divák.

Součástí zahajovacího večera bylo i předávání cen České divadelní DNA osobnostem, které za posledních deset let nejvíce přispěly k rozvoji nového divadla v České republice. Ceny byly uděleny bez speciálních kategorií, přičemž jednotlivé osobnosti českého experimentálního divadla byly nominovány partnerskými organizacemi Nové sítě. Z těchto nominací vykrystalizovalo pět oceněných – Jiří Jiráček, Petr Voříšek, Jiří Dobeš, Šárka Havlíčková a Vojta Švejda.

Nová síť si předsevzala, že bude aktivně podporovat experimentální divadelní umění. Na festivalu Malá inventura tak činí už deset let a ve svých aktivitách bude pokračovat i nadále. Potvrdila to i hlavní koordinátorka a organizátorka festivalu Adriana Světlíková.

Adriana Světlíková
Určitě budeme pokračovat v zaběhlých kolejích. Princip festivalu je takový, že každá partnerská organizace nebo divadlo vybere dva nejlepší projekty za uplynulý rok. Tento postup se nám osvědčil. To, že neexistuje jedna komise jakožto dramaturgická rada, dokazuje svobodu výběru festivalových titulů.
Já jsem absolutně otevřena jakékoliv nové formě. Moje srdcová záležitost je vždy spojená s tím, že někomu umožníme svobodný prostor pro scénický experiment. Otvíráme příležitosti zkušeným performerům i začátečníkům, aniž bychom na konci projektu hodnotili nebo zkoumali, jestli se to povedlo či nikoli. Právo na experiment je dle mého názoru důležité.
My jsme absolutně různorodý tým. Máme jednoho člověka, který je výhradně orientovaný na divadelní dramaturgii, další se věnuje finančním záležitostem. Máme také jednoho praktika i bohéma. Tým je různorodý, ale jsme kompaktní jednotka, která může zapůsobit na cílové organizace. Nejsme všichni ze stejného oboru a díky tomu to podle mě funguje.

02566572.jpeg

Malá inventura probíhá v prostorech pražských alternativních scén, jako je MeetFactory, NOD, Alfred ve dvoře, Alta nebo Ponec. Program festivalu naplnily projekty souborů, které dnes patří ke špičkám českého experimentálního divadla; mezi nimi Handa Gote Research & Development, Vertedance, ME-SA, Teatr Novogo Fronta, Farma v jeskyni nebo DOT 504.

Letošní ročník byl navíc obohacen o nový cirkus v podání souboru Cirk La Putyka. Ten uvedl na Nové scéně Národního divadla premiéru inscenace Slapstick Sonata, což je výsledek roční spolupráce s finským režisérem a průkopníkem nového cirkusu ve Skandinávii Maximem Komarem.

Maxim Komarov
Na Cirku La Putyka mě hned napoprvé zaujalo jejich odevzdání a energie, s jakou ke své tvorbě přistupují. Podmínky, ve kterých ze začátku zkoušeli, byly naprosto neadekvátní. Navíc dělali něco, s čím měli málo zkušeností. Ale i tak vydrželi a podařilo se jim uspět. V jejich práci a následně i tvůrčí poetice je spousta nadšení, které z nového cirkusu ve Francii nebo Skandinávii už částečně vyprchalo.

Slapstick Sonata v sobě mísí poetiku němých filmových grotesek. Samotné představení je sledem krátkých uzavřených výstupů. V každém z nich je rozehrávaná komická situace, která vychází nejen z akrobatického pohybu, ale také interakce mezi herci a předměty, jako jsou žebříky, dřevěná prkna nebo badmintonové pálky.

Maxim Komarov
Na Cirku La Putyka mě zajímalo především i to, že nikdo z jeho členů nemá profesionální cirkusový výcvik ani zázemí. Příležitost vytvořit s nimi novou inscenaci jsem vnímal jako velkou výzvu. Brzy jsem poznal, že jejich chuť i vůle učit se nové technické prvky nemá konce a všichni zúčastnění byli otevření novým nápadům i metodám.

Festival Malá inventura doplnil doprovodný program. Workshop Pište o divadle vedla divadelní publicistka, kritička a redaktorka A2 Jana Bohutínská. Cílem workshopu bylo podpořit potencionální autorské osobnosti v hledání jejich vlastního přístupu k divadlu a psaní o něm. Součástí doprovodného programu bylo i setkání nazvané Talking Heads, na němž se představily organizace a projekty zaměřené na nezávislé umění: Cirqueon – projekt pro podporu a rozvoj nového cirkusu v České republice, KC Zahrada, Institut světelného designu, projekt DNA a Schloss Bröllin – centrum pro mezinárodní umělecký výzkum.

02566573.jpeg

Festival Malá inventura má za sebou „deset let poctivý divadelní práce“. Dalších deset let divadelních experimentů má bezesporu před sebou. Jedinečnou příležitost prozkoumat trochu té experimentální divadelní DNA máte až do středy 29. února, kdy desátý ročník Malé inventury skončí.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.