Trojanův režijní debut a další lákadla pražské divadelní sezóny

03203707.jpeg

Sezónu 2014/2015 zahajují právě v těchto dnech i menší pražská divadla. Jejich repertoár dokáže, že má česká divadelní scéna své stálice.

Dejvické divadlo vchází do nové sezóny s novým uměleckým šéfem. Za Miroslava Krobota nastoupil do funkce Michal Vajdička. Krobot, který post opouští po 18 letech, si svého nástupce vybral sám. Michal Vajdička už totiž v Dejvickém divadle nazkoušel inscenace Ucpanej systém a Racek, takže se oba režiséři dobře znají. Tato výměna ale neznamená definitivní odchod Miroslava Krobota, ten i dál zůstává členem uměleckého souboru. Do něj navíc od ledna přibude také herečka Veronika Kubařová, která právě v inscenaci Racek hostovala v roli Niny.

Trojan v roli režiséra

Kromě personálních obměn do své 23. sezony vstupuje Dejvické divadlo i s jinou novinkou. V někdejším antikvariátu vznikne v polovině října nový prostor příhodně nazvaný Dejvické divadlo-Anti.kvariát. Bude sloužit především k organizování výstav nebo jako místo pro příležitostné produkce. V hlavním sále uvede soubor v letošní sezoně dvě premiéry. Na konci roku se bude hrát autorský projekt Jiřího Havelky a na jaře bude poprvé režírovat herec Ivan Trojan ve spolupráci s dramatikem Petrem Kolečkem.

Tak jako v Dejvickém divadle, došlo k zásadním personálním změnám i v Divadle Komedie. Po odchodu zakladatelky Company.cz Evy Bergerové přebírá vedení mladý režisér a herec Vojtěch Štěpánek. Jeho cílem bude především zdůraznit dramaturgické směřování, které Company.cz už dvě sezony v Komedii uplatňuje. To bylo podle něj doposud spíše skryté.

Komedie se obrací na východ

01078833.jpeg

Polský text bude i letošní první premiérou. Hru Mezi náma dobrý Doroty Maslowské uvede Divadlo Komedie už 6. listopadu. Režírovat ji bude nový kmenový režisér Ondřej Mataj. V lednu pak umělecký šéf Komedie Jan Novotný v české premiéře zrežíruje inscenaci hry Divoké maso makedonského autora Gorana Stefanovského. Kromě dalších dvou premiér ale divadlo zahájí také doprovodný program Komedie Plus. Ten nabídne scénická čtení, výstavy, koncerty nebo světové hosty.

Půlstoletí Činoherního klubu

00544657.jpeg

V roce 2015 to bude padesát let, kdy vznikl Činoherní klub v Praze. Jak ale jeho vedení říká, průběh nadcházející sezony bude i přes kulaté výročí celkem běžný. Symbolické může být snad jen to, že první premiéru režíruje Ladislav Smoček. Právě při zkoušení jeho inscenace Piknik se v roce 1965 Činoherní klub zformoval. Premiéra Paní Warrenová vzniká podle textu G. B. Shawa a v hlavní roli se tu představí Ivana Chýlková. Poprvé ji herci zahrají na začátku listopadu.

Kromě obnovené premiéry Ujeté ruky Martina McDonagha mártyna mekdonaa, kde si nově zahraje i její režisér Ondřej Sokol, se po Novém roce dočká další adaptace román Fjodora Michajloviče Dostojevského Bratři Karamazovi. Režisér Martin Čičvák do role otce Karamazova obsadil Juraje Kukuru. Svou jubilejní sezonu zahájí Činoherní klub až 13. září.

Kašpar.start

To Spolek Kašpar hrál v Divadle v Celetné – a nejen tam – celé prázdniny. Sezonu 2014/2015 tak oficiálně otevře 16denním festivalem Kašpar.start, který divákům nabídne všechny tituly jeho repertoáru. Navíc hned v jeho úvodu zahrají Kašpaři premiéru hry uruguayské autorky Estely Golovchenko Za časů tlustých krav v režii Jakuba Špalka. 5. prosince pak uvedou Osiřelý západ Martina McDonagha a v březnu se na jeviště v novém obsazení vrátí Mrzák Inishmaanský téhož autora.

Totalita ve Studiu hrdinů

03195878.jpeg

Novou sezonu teď v září otevřely i ty méně tradiční divadelní scény. Nejvíce si pospíšilo holešovické Studio hrdinů. Ještě v poslední prázdninový den uvedlo premiéru inscenace Říše zvířat Kamily Polívkové. Svou druhou sezonou ve Veletržním paláci bude i dál navazovat na dramaturgické směřování z loňska, které popisuje kmenová režisérka Kamila Polívková: „Snažíme se popisovat tvůrčí proces, který se sám o sobě stává tématem inscenování.“

Letošní sezona bude navíc zaměřená na českou dramaturgii. Stěžejní bude podle ředitele Jana Horáka téma totality, a to i té vnitřní, a přechodu od naivního devatenáctého století ke století dvacátému. Tato tendence se nejvýrazněji projeví až v poslední premiéře. Bývalý šéf Pražského komorního divadla Dušan Pařízek ve Studiu hrdinů zrežíruje svou adaptaci Švejka, kterou chtěl realizovat už před mnoha lety ve Vídni. Na repertoáru letos přibude i režie Miroslava Bambuška, který bude spolupracovat s legendární undergroundovou kapelou DG307 nebo inscenace Jana Nebeského a Lucie Trmíkové o francouzské filozofce Simone Weil.

NoD chystá do konce roku tři premiéry

Kromě Studia hrdinů si s novým titulem pospíšil i experimentální prostor NoD, který uvedl obnovenou premiéru Kitchen drama. Autorská groteska Ondřeje Davida z prostředí kuchařské reality show se poprvé hrála 8. září. Ještě do konce roku uvede NoD další tři premiéry. Inscenace nazvaná Peklo – Dantovské variace přinese prolnutí činohry, živé hudby a tance. Autorsky na ní spolupracovali režisér Jan Nebeský, scénáristka a herečka Lucie Trmíková, herec David Prachař a taneční soubor 420PEOPLE. K nim se navíc přidal hudební skladatel Martin Dohnal, který bude představení o krizi středního věku doprovázet hrou na pianino. Premiéra bude už 29. září. Ještě do konce roku pak Viktorie Čermáková zrežíruje inscenaci o tom, jak rodina formuje jedince, v níž odkáže k ikonám masových vražd Charlesi Mansonovi, Andersi Breivikovi a Olze Hepnarové. A poslední novinkou bude projekt Dory Sulženko Hoštové a Jana Čtvrtníka nazvaný Proces.