Tristan a Isolda. Koncertní provedení 2. dějství opery Richarda Wagnera
Petr Popelka se rozhodl během prvních tří sezon v pozici šéfdirigenta Symfonického orchestru Českého rozhlasu postupně uvést tři jednání opery Tristan a Isolda. Druhé dějství z revolučního díla, které ve své době způsobilo převrat a navždy změnilo chápání opery jako hudební i divadelní formy, jsme vysílali v přímém přenosu.
Richard Wagner: Tristan a Isolda, II. jednání
Petr Popelka dirigent
Bryan Register Tristan, tenor
Ricarda Merbeth Isolda, soprán
Gihoon Kim Melot, baryton
Magnus Piontek král Marke, bas
Ester Pavlů Brangäne, mezzosoprán
Ve středověkém příběhu o mocné, leč zapovězené lásce bretonského šlechtice a irské princezny Richard Wagner rozvinul své pojetí opery jako komplexního díla, kde všechny složky slouží co nejsilnějšímu vyznění celku. Současně naplno rozvinul svůj novátorský harmonický jazyk, který ovlivnil hudbu na další desítky lety. Ve druhém dějství se na pódiu Rudolfina shledáme s tenoristou Bryanem Registerem v roli Tristana a sopranistkou Ricardou Merbeth, představující Isoldu. Ve slavném milostném duetu si naplno vyznají své city, v dramatickém závěru Tristan klesne zraněn po zradě svého přítele Melota.
Související
-
Brahms a Berlioz v podání špičkových sólistů
Finská dirigentka Eva Ollikainen uvedla se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu Fantastickou symfonii Hectora Berlioze a Dvojkoncert Johannesa Brahmse.
-
Brahms a Dvořák v podání Vídeňských filharmoniků a Jakuba Hrůši na festivalu Dvořákova Praha
V přímém přenosu zazněl klavírní koncert č. 2 B dur op. 83 a Symfonie č. 8 G dur op. 88. „Anglická“.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.