Třináctka - nečernobílý exkurz do života dvou dospívajících

11. únor 2004

Přestože by film o mladých puberťačkách, které spolu poprvé zažívají chuť dosud zakázaného ovoce, mohl budit dojem koncentrovaných polopravdivých seriálových klišé, není tomu tak. Třináctka je poctivou psychologickou sondou do života dvou nedospělých Američanek a jejich rodičů, se všemi aspekty, které k tomu patří. Pozoruhodná je zejména bezmoc, kterou rodiče, potažmo jejich vrstevníci mezi diváky, mohou při pohledu na své liberálně vychovávané potomky zažívat.

Tracy (Rachel Wood) je ta slušnější, Evie (Nikki Reed) ta zkažená. Než se potkaly, Tracy vypadala tuctově - oblékala se jako panenka, kamarádila se, ku spokojenosti své rozvedené matky, pouze s dobře vychovanými. Evie, dívka, kterou vychovala ulice, byla ta, ke které všichni ve škole vzhlíželi, vypadala starší a zkušenější, kamarádit s ní bylo, s výjimkou pár vyvolených, nepředstavitelné. Tracy se tou vyvolenou souhrou okolností stala. Svět drahého oblečení, dospěláckých manýr, potřeby velkých peněz, drogových i sexuálních zkušeností se jí otevřel dokořán. Matka (Holly Hunter) jí v tom nemůže zabránit (dcerka jí několikrát zdůraznila, že zažívá své největší životní štěstí), Tracy je touto zkušeností zcela oslepena. Problémy, které začnou vcelku očekávaně jejich životy křížit (počínaje rozkladem rodinného života přes nebezpečí vyhazovu ze školy až ke zdravotním komplikacím), mají jasného jmenovatele - Evie. Přesto, pominutí smyslů u Tracy musí být každému, kdo si tímto věkem prošel, pochopitelné. Film nemá dobrý ani špatný konec. Proteče hodně slz, záchvaty nenávisti střídají návaly lásky, každá z hlavních hrdinek si projde peklem, každé také tato zkušenost v mnohém pomůže.

Z filmu Třináctka

Režisérka Catherine Hardwickeová, známá zejména svými provokativními, feministicky laděnými díly, vsadila na maximální autenticitu. A to jak ve stylu vyprávění, tak formou - kombinuje tradiční filmařskou techniku s ruční "šestnáctkovou" kamerou. Pozorovat, jak se dvě oprsklé a drzé třináctileté Američanky chovají, není jim pranic svaté a jsou přesvědčeny, že se svět točí kolem nich, je nepříjemné, místy až dráždivé (každý druhý Čech by je také patrně odměnil výpraskem). Ale právě proto, aby divák mohl s hrdinkami souznít, musí s nimi projít vším. Musí poznat jejich nespoutané řádění i odevzdanou potřebu rodičovské něhy, aby mohl pohnutky jejich chování pochopit. Ačkoli racionálně si lze prostor mezi dobrem a zlem ve filmu vymezit vcelku jasně, není už jednoduché se stejnou racionalitou jednomu pomoci a druhému zabránit. Ona nečernobílost, kombinovaná také s výtečnými výkony herců (scénář o své životní zkušenosti mj. obohatila také Nikki Reed), dává Třináctce až syrový dokumentární charakter.

Z filmu Třináctka

Třináctka rozhodně není úsměvnou ani romantickou výpovědí o životě dvou třináctiletých slečen. Je to film, který provokuje, nutí diváka vytvářet si stanoviska i tam, kde by nechtěl, nakonec staví řadu otazníků, které nelze lehce vytěsnit. A vzhledem k tomu, že nastíněné problémy se mohou jednou dotknout všech a téměř všude, je takový film i důležitým společenským přínosem - podobně, jako mohly kdysi být Děti ze stanice ZOO.

Z filmu Třináctka

Oficiální stránky filmu

Třináctka (USA, 2003) Hrají: Holly Hunter (matka Tracy), Evan Rachel Wood (Tracy), Nikki Reed (Evie); Hudba: Mark Mothersbaugh; Kamera: Elliot Davis; Scénář: Catherine Hardwicke, Nikki Reed; Režie: Catherine Hardwicke; 96 minut, titulky

autor: Hynek Just
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.