Tisíce filmů nabízí k vidění pařížské Forum des images

9. říjen 2013

Kinematografie patří ve Francii k národnímu dědictví. Proto není divu, že péče o ni a hlavně o diváky je na vrcholové úrovni. Paříž založila svou videotéku v 80. letech. Postupem času se ale její aktivity přiblížily víc divákům, a to i těm nejmenším. Novou sezónu začala přehlídkou filmů o médiích.

Břicho Paříže – román Émila Zoly, který se odehrává na největší pařížské tržnici, dnes známé jako Les Halles – prošlo za posledních více než sto let ohromnou změnou. A právě tady najdete i největší pařížskou filmotéku – tak zvané Forum des images. Letos začal tento filmový stánek cyklem filmů zabývajících se prací novinářů.

„Tento cyklus filmů, kterým otevíráme sezónu, se zaměřuje na filmy, které představují práci novinářů a mediální prostředí jako takové. Snímky, které uvidíme, ukazují, jak informace vznikají, jaké otázky si žurnalisté při práci kladou a jaký dopad má jejich práce na skutečnost a na veřejnost,“ říká Zeynep Jouvenaux – duše právě této filmové přehlídky. Jen během letošní sezóny připravilo Forum des images 5 festivalů a 6 filmových cyklů.

„Vybrali jsme na padesát filmů, které během měsíce a půl promítneme v našich sálech, ve Forum des images. Připravili jsme také sérii několika debat a přednášek, které se týkají novinářství ve filmu. Jedním z nich je třeba přednáška, která se zaměří na redakce v klasickém pojetí hollywoodských filmů. Pozvali jsme jak samotné novináře, tak i sociology a historiky kinematografie,“ přibližuje přehlídku nazvanou Qui fait l’info? Zeynep Jouvenaux.

02982751.jpeg

„Představíme klasické filmy z novinářského prostředí, jako jsou Všichni prezidentovi muži nebo Občan Kane. Zároveň ale uvádíme i snímky ze současnosti. Jedním z nich je i americká komedie Legenda o Ronu Burgundy režiséra Adama McKaye, kde ironicky ukazuje moderátory televizního zpravodajství. Novinářské prostředí se ve filmech objevuje dost často. Filmový cyklus „Qui fait l’info?“ tedy „Kdo dělá zprávy?“ ale nepředstavuje jen filmy amerického typu. Ty se navíc zaměřují skoro výhradně na prostředí tisku – tak zvané newspaper movies. Co nás víc zajímalo, bylo prostředí, kde a jak vznikají informace. Zejména pak paralela mezi televizním zpravodajstvím a kinematografií. Protože existuje mnoho režisérů, například Jean-Luc Godhard nebo Abbas Kiarostami, kteří pracují podobně jako redaktoři a novináři. Musí vidět schéma, pracovat s myšlenkou a nakonec mít nějaké sdělení, kterým ovlivní společnost. Jejich práce je tedy dost podobná.“

Jedna z oblíbených přehlídek ve Forum des images je i tak zvaný „Můj první festival“ – otevřený pro děti od 18 měsíců. Nejmenší diváci se tady seznamují s francouzskou, ale vlastně i českou kinematografií. Krteček a Zvědavé štěňátko Zdeňka Milera patří mezi nejoblíbenější filmové hrdiny.

Spustit audio