Thomas Bernhard: Minetti. Portrét umělce jako starého muže. V titulní roli Otomar Krejča

23. listopad 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy
Prodlouženo do 20. 12.
Otomar Krejča, český divadelní režisér, portrét, postkomunistické období demokracie

Silvestrovský večer v hotelové hale v Ostende. Oslavy konce roku začínají, lidé se baví. Jen starý herec čeká na domluvenou schůzku s ředitelem tamního divadla, aby mohl naposledy vystoupit v roli krále Leara... Otomar Krejča jako Minetti v rozhlasové verzi slavné rakouské divadelní hry. Poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Rozhlasová úprava a režie: Josef Henke
Osoby a obsazení: Minetti (Otomar Krejča), Dáma (Antonie Hegerlíková), dívka (Anna Suchánková), Hotelový vrátný (Soběslav Sejk), Hotelový sluha (Miroslav Masopust), Muž se psí maskou (Jiří Klem), lilipután + maškara + harmonika (Petr Šplíchal), Opilec + maškara (Josef Plechatý), starý kulhající muž (Josef Henke), Maškara + dívčin přítel (Viktor Dvořák), Maškary (Dana Verzichová, David Švehlík, Aleš Pospíšil, Jaroslav Slánský, Jana Stryková, Vladimír Senič a Jiří Litoš) a hlášení (Světlana Lavičková)
Dramaturgie: Pavel Minks
Překlad: Josef Balvín
Natočeno: v roce 2002.

Rakouský prozaik a dramatik Thomas Bernhard (1931–1989) byl jedním z nejvýznamnějších tvůrců evropské literatury a divadla 20. století. S odstupem času, který uplynul od skandálů provázejících premiéry jeho her a vydání románů, je zřejmá nadčasová hodnota díla, jež po sobě zanechal. Zvláště jeho hry tematizované uměním představují nevyčerpatelnou sumu úvah (často záměrně provokativních) o povaze a smyslu tvorby.

Čtěte také

Proto se k bernhardovským směšno-tragickým postavám umělců nebo myslitelů opakovaně obracejí divadelníci, aby na jejich základě podali osobní výpověď o svých tvůrčích zápasech. Takovým způsobem se k Thomasu Bernhardovi přihlásil i český režisér a herec Otomar Krejča prostřednictvím hry Minetti – portrét umělce jako starého muže. A to hned dvakrát – nejprve režií inscenace uvedené v pražském Národním divadle v roce 2001 a o rok později jako představitel titulní role v rozhlasové inscenaci Josefa Henkeho.

Thomas Bernhard hru napsal v roce 1976 pro vynikajícího herce Minettiho a pojmenoval ji po něm. Hra však není pouze o Minettim, je o každém herci a každém umělci, který jde navzdory nejrůznějším tlakům za svou osobitou představou umění.

Hlavní postavou je starý herec, který byl už před lety vypuzen z divadla, protože jako šéf činohry zatvrzele odmítal vyhovět požadavkům běžného vkusu. Jako vrchol umění uznává jedině Shakespearova Krále Leara, kterého řadu let v ústraní a o samotě zkouší den co den. Snaží se dospět k dokonalosti, která by diváka burcovala z jeho poklidu.

Čtěte také

Děj se odehrává v Ostende, kam Minetti právě přijel. Je silvestrovský večer a rozbíhají se karnevalové oslavy poslední noci roku. Lidé v maskách spěchají za svými zábavami a starý herec s kufrem ukrývajícím masku, kterou pro roli Leara navrhl James Ensor – v hotelové hale čeká na divadelního ředitele, aby po dlouholeté izolaci přijal nabídku hrát znovu na jevišti. Minutu po minutě marného čekání narůstá i jeho úzkost a jeho vzrušené promluvy se mění z poloh niterných zpovědí zavrženého umělce ve vášnivou obžalobu společnosti, která své umělce zabíjí. „Blouznící genius“ totiž promlouvá i z bolesti nad světem, který „chce být baven, ale měl by být zneklidňován, zděšen a vyděšen“.

autor: Tvůrčí skupina Drama a literatura
Spustit audio

Související