Tenorista Pavel Černoch v unikátním provedení Faustova prokletí

03818576.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03818576.jpeg

V historické budově Národního divadla bylo poprvé uvedeno dílo Hectora Berlioze Faustovo prokletí. Nese podtitul „dramatická legenda“.

Sám Berlioz uvedl své současníky, ale i následující generace do rozpaků, zda jde o tradiční operu, novodobé scénické oratorium nebo o koncertní kantátu. Přestože nakonec dostalo formu, která je nejblíže opeře, po dlouhá desetiletí bylo a stále je prováděno především koncertně. A v této podobě zaznělo také v Národním divadle. Provedení řídil dirigent Jaroslav Kyzlink, který k interpretaci partu Fausta pozval tenoristu Pavla Černocha.

„S Hectorem Berliozem jsem už setkal, dělal jsem ho scénicky i v koncertním provedení. Na jevišti Národního divadla je to můj debut. Jde o historicky první uvedení Faustova prokletí v Národním divadle, o to je to cennější,“ uvedl Pavel Černoch.

Brněnský rodák Pavel Černoch absolvoval v poslední době řadu významných debutů a stal se jedním z nejvyhledávanějších tenoristů své generace. Je absolventem brněnské JAMU oboru hudební management. Svůj vztah k hudbě si uvědomoval již od dětství a to v brněnském dětském sboru Kantiléna. Operní zpěv později studoval soukromě ve Florencii u italského mistra Paola De Napoli, který je doposud jeho mentorem. Svůj jevištní debut absolvoval v Mozartově Kouzelné flétně na scéně brněnské Janáčkovy opery. Poté následovala jeho první angažmá v operních domech ve Vídni, Grazu, Rize, Seville, Düsseldorfu, Varšavě a v Praze. Po úspěšném debutu v roce 2009 v Bavorské státní opeře v Mnichově jako Števa v Její pastorkyni se stal stálým hostem na scénách nejvýznamnějších operních domů.

Roli Fausta přijal i díky atraktivnosti role. „Pro tenora je to parádní, člověk může ukázat širokou škálu všeho, co dokáže, ať do rozsahu, tak do interpretace, do výrazu. Nabídka byla naprosto jasná, jen jsme hledali volný termín.“

Faust Berlioze nemá s tím původním Goetheho moc společného. „Jde spíše o výjevy, obrazy, něco mezi sněním a realitou. Postava se posouvá spíše pěvecky, z lyrické polohy do romantické a na závěr do hodně dramatické polohy.“

Premiéra koncertního provedení se uskutečnila ve čtvrtek 9. března v 19 hodin v historické budově Národního divadla. Repríza je pak na programu v neděli 12. března, opět v 19 hodin. Pod taktovkou hudebního ředitele Opery Národního divadla Jaroslava Kyzlinka se v dalších sólových partech představí Stanislava Jirků, Daniel Čapkovič a Pavel Švingr. Na provedení se podílí spojené sbory Státní opery a Opery Národního divadla, orchestr Národního divadla a Kühnův dětský sbor. Faustovo prokletí zazní ve francouzském originále.