Tělo na tělo

3. březen 2003

Původní název filmu odhaluje kořeny scénáře v počítačové hře na Gameboy Advance, která byla na platformě první plynulou trojrozměrnou akcí. Z akční hry inteligentní film nevytvoříš ani s Banderasem a Lucy Liu a právě v té počítačovosti je zakopán pes.

Aneb agent proti agentovi v staccatovém sledu explozivních scén. Mám rád špatné akční filmy, které si nehrají na mravokárce společnosti a neříkají: "podívejte, kam až to může dojít, když...", mám je rád z prostého důvodu, že jsou tak prázdné a nenáročné, až se u nich dá odpočívat lépe než při hraní brutální počítačové hry. Tělo na tělo aspiruje na podobnou zábavu a snad by se mu to i povedlo, kdyby thajský režisér Kaos (slangově "Chaos", jeho první a zdaleka nejúspěšnější snímek Fah byl o 90 minutách střílení nevinných lidí kulometem) nezapomněl na důležité pravidlo přímočarých akčních filmů, kterým je primitivní scénář. Buď kvůli příběhu ubude akce anebo koncentrovaná střelba přetrumfne jakékoliv pokusy o narativnost, ovšem scénárista McElroy se pokusil najít mezi oběma prvky rovnováhu a to prostě nejde. Film netěží ani tak z Kaosových režisérských schopností, jako spíš z přítomnosti Antonia Banderase a Lucy Liu v hlavních rolích dvou znepřátelených agentů.

Banderas - temný mstitel

Zbytečně překombinovaný scénář uvádí na scénu agenta FBI, Eckse (Banderas), kterému výbuch auta vzal před sedmi lety manželku (Talisa Soto), alespoň se to domnívá, dokud mu ředitel FBI nesdělí pravý opak: manželka žije, ale jedinou stopou k ní je Severová, bývalá agentka DIA (Department Intelligence Agency, další z amerických tajných služeb), která unesla dítě vlivného kapitalisty Ganta (Gregg Henry), se kterým konspiruje i samotná vláda skrz agenta Rosse (Ray Park). Gant kdysi zapříčinil smrt rodiny Severové a nyní se zajímá o smrtící nanotechnologie. Ecks nachází svou manželku a uvědomí si, kdo je tím pravým démonem, načež se Severovou uzavírá koalici proti společnému nepříteli. Finální rozuzlení v rámci odhalování "kdo je kdo" působí jako špatná televizní soap opera a nedá se dělat nic jiného, než se v dramatických scénách chechtat nebo důstojně odejít z kina.

Padouši Gant a Ross nevěří, v čem to hrajou

Původní název filmu odhaluje kořeny scénáře v počítačové hře na Gameboy Advance, která byla na platformě první plynulou trojrozměrnou akcí. Z akční hry inteligentní film nevytvoříš, jak se přesvědčila řada režisérů, právě v té počítačovosti je zakopán pes. Kaos uvažoval dvourozměrně. Finální scéna se odehrává na nákladním nádraží, hrdinové a armáda padouchů pobíhají mezi vlaky a líčí na sebe nejrůznější výbušné pasti, ale nikoho nenapadne podívat se pod kola vlaků, kde by byly vidět nohy protivníků, nebo vylézt na střechu vagónu a odtamtud vleže odstřelovat. Specialisté navlečení do několika různě izolovaných vrstev samozřejmě zemřou elektrickým šokem, když šlápou do louže, do které je zaveden elektrický kabel, a miniaturní robot působící v krevním řečišti, který má nevyčíslitelnou hodnotu, je nakonec použit k příliš efektní likvidaci jednoho z "těch zlých." Chaotické je prakticky všechno, ale místy to moc hezky vybuchuje. A hodně...

Běžné pracovní odpoledne

Původně se o hlavní role měli dělit Wesley Snipes a Jet Li nebo Vin Diesel a Sylvester Stallone, ale volba Banderase a Liu měla zřejmě snižující efekt na rozpočet a divácky jde rozhodně o atraktivnější dvojku. Neuvěřitelných sedmdesát milionů dolarů pro takovou pitomost se skupince nezávislých distributorů bude navracet jen pomalu. Banderasova stylizace do osudem stíhaného a nemohoucího muže je příliš áčková a béčkový film se díky ní rozpadá, stejně jako zabijácká aristokratičnost Liu, která má minimum dialogu a při střílení lidí a demolování vybavení se tváří velmi povzneseně. Nicméně za napáchané škody by se nemusela stydět tanková divize. Nepřímo se tak daří místy vytvářet komiksové postavičky depresivního chlápka a krásné agentky, ale takových míst je zatraceně málo, aby se vyplatilo na film chodit za 120 korun. Kameramanská práce mistra Macata vnáší do většiny akčních scén nudu, zejména motocyklová honička je tragicky špatně nasnímána a přitom zabírá tolik minut... Povedené záběry, například nákupní hala shora, jsou pak zřejmě jen okoukaným prvkem z jiného filmu.

Deformace povoláním - ani pohladit se neumějí!

Jak jsem říkal, mám rád špatné filmy, ale kromě té špatnosti v nich musí být vidět vášeň pro filmařské řemeslo. Proto mi třeba nevadí, když James Cameron natočil v Pirani 2 rozostřené kusy dřeva zavěšené na špagátu a říkal jim "zabijácké ryby", ale vadí mi, že Kaos nevěděl, jak má pojmout počítačovou hru, a do svého tápání zatáhl poměrně slušné herce.

Související odkazy: oficiální stránka.

Tělo na tělo (Ballistic: Ecks vs. Sever, USA 2002) Hrají: Antonio Banderas (Jeremiah Ecks), Lucy Liu (Severová), Gregg Henry (Robert Gant), Ray Park (A.J. Ross), Talisa Soto (Vinn); Scénář: Alan B. McElroy; Hudba: Don Davis; Režie: Kaos; 91 minut, titulky.

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.