Tanec života a smrti zamíří s šestým dílem do Damašku

24. březen 2012
August Strindberg na fotografii neznámého autora kolem roku 1900

S šestým dílem cyklu Tanec života a smrti - divadlo Augusta Strindberga se dostáváme k první hře, do níž se výrazně promítla Strindbergova těžká duševní krize. Inferno krize dramatika postihla v roce 1894, krátce po rozpadu druhého manželství s novinářkou Fridou Uhlovou.

Příčiny i samotný průběh Strindbergova psychického kolapsu jsou dodnes zahaleny tajemstvím a staly se předmětem spekulací literárních a divadelních historiků. O tom, že Strindberg v polovině devadesátých let opravdu prodělal zásadní přerod, svědčí jeho dramatická tvorba. Hry, které napsal v postinfernálním období, se od dosavadní produkce značně liší, autor jako by se snažil pohlédnout na svá stará témata a motivy novýma očima. Zcela to platí pro třídílné drama Do Damašku, ve kterém hlavní hrdina podstupuje dlouhou a bolestnou cestu k víře, plnou vzdoru i pokání. Podobně jako Strindberg i hlavní hrdina jeho hry svádí zápas s neviditelným Bohem, ve kterém samozřejmě nemůže – a vlastně ani nechce – zvítězit, a poznává, že právě Bůh uvážlivě řídí jeho osud.

Cyklus připravuje překladatel a skandinavista Zbyněk Černík, v režii Markéty Jahodové v pořadu kromě autora uslyšíte herce Martina Fingera a Lucii Žáčkovou jako Neznámého a Ženu v ukázce z první části trilogie Do Damašku. Vysíláme v roce 100. výročí úmrtí Augusta Strindberga v rámci projektu Severský rok na Vltavě.