Tanec dostala doslova do vínku. Eva Kröschlová, choreografka

7. srpen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Eva Kröschlová, choreografka (2015)

Eva Kröschlová (1926–2019) se narodila v rodině Jarmily Kröschlové, přední představitelky moderního, výrazového tance, absolventky Jaques-Dalcrozovy školy. Otec byl Němec, soukromý docent dějin umění na univerzitě v Halle. Poslechněte si archivní vltavské Osudy, v nichž tanečnice, pedagožka, choreografka a teoretička Eva Kröschlová vzpomíná, proč se rozhodla výrazněji zaměřit na lidové a historické tance. 

Připravil: Jiří Vondráček
Natočeno: v roce 2010
Technická spolupráce: Tomáš Gsöllhofer

Taneční vzdělání získala Eva Kröschlová ve škole své matky a od roku 1939 byla výraznou členkou její skupiny. Studovala i další taneční a pohybové metody, významně se podílela na vypracování metodologie strukturální analýzy forem lidových tanců. Vedle studia lidových tanců tvořil velkou část jejího badatelského i uměleckého zájmu výzkum historických tanečních forem, zejména renesančních a barokních.

Pedagogicky působila ve škole své matky (1947–1949), na Lidové škole umění v Litoměřicích (1947–1949), od roku 1952 vyučovala lidové a historické tance, rytmickou výchovu a jevištní pohyb na divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (docentka 1990).

Jako choreografka spolupracovala s řadou souborů a divadel, začátkem šedesátých let pracovala s Černým divadlem Jiřího Srnce, byla stálou spolupracovnicí Otomara Krejči v Divadle Za branou.

Je autorkou knih Polka (1961, německy 1967), Tance osmi století (Praha 1963), Pohybové etudy (spolu s Věrou Urbánkovou a Ladislavem Vaškem, Praha 1963), Hudební výchova pohybem (Praha 1969), Kontratance různých končin (1979), Dobové tance 16.-19. století, skupinové formy (1981), Kapitoly z dějin tance v Dějinách umělecké kultury (1989) a dalších odborných publikací.

V 80. letech vyučovala Eva Kröschlová historické tance na Letní škole staré hudby v Kroměříži a poté ve Valticích, věnovala se rekonstrukci historických tanců podle původních dobových zápisů a vytvářela také vlastní choreografie na dobovou hudbu.

V letech 1995–2000 pracovala se skupinou renesančních tanců La Fiamma, která uváděla pravidelné programy ve Valdštejnské zahradě v Praze. Od roku 2000 vedla i vlastní taneční soubor Chorea Historica.

autor: jvk
Spustit audio