Tajuplný svět Stevena Isserlise. Rozhlasoví symfonici a špičkový violoncellista zahráli Dvořáka, Ravela a Dutilleuxe

1. prosinec 2017
Violocellista Steven Isserlis v Rudolfinu

Vzácným hostem rozhlasových symfoniků byl v pondělí 27. listopadu britský violoncellista celosvětového renomé Steven Isserlis.

Záznam koncertu vysíláme 4. prosince ve 20:00 hodin.

Steven Isserlis, nositel Řádu britského impéria za zásluhy o hudbu, se může pochlubit mimořádně rozmanitou kariérou jako sólista, komorní hráč, pedagog, spisovatel i televizní a rozhlasová osobnost. Pravidelně účinkuje s předními světovými orchestry a dirigenty, neméně často vystupuje ve významných hudebních centrech s recitály. Živě se zajímá o historickou interpretaci. Posledních dvacet let působí jako umělecký ředitel mistrovských kurzů International Musicians Seminar v Prussia Cove v hrabství Cornwall. Jeho dvě knihy pro děti byly přeloženy do mnoha jazyků a nedávno vyšel knižně i jeho komentář k  Schumannovým Radám pro mladé hudebníky.

Steven Isserlis skutečně patří k nejlepším světovým cellistům současnosti a je největší mezinárodní hvězdou v naší letošní sezoně. To, že přijal pozvání SOČRu, dosvědčuje evropské kvality a vysoké renomé tělesa. Uvedením Cellového koncertu Henriho Dutilleuxe pak plníme předsevzetí – představovat publiku stěžejní díla 2. pol. 20. století, což je úkol, který přísluší a sluší právě rozhlasovým symfonikům.
Jakub Čížek, ředitel SOČRu

PROGRAM:
Maurice Ravel: Bárka na oceáně (č. 3 z cyklu Zrcadla)
Henri Dutilleux: „Tout un monde lointain…“, koncert pro violoncello a orchestr
Antonín Dvořák: Vodník, Zlatý kolovrat, symfonické básně, op. 107, 109
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Tomáš Brauner – dirigent
Steven Isserlis – violoncello

Své umění tentokrát Steven Isserlis vloží do Koncertu „Tout un monde lointain…“ Henri Dutilleuxe (1916-2013), který je mnohými považován za skladatelovu vrcholnou kompozici. Impuls k jejímu zrodu vzešel od Mstislava Rostropoviče. Název celého díla, ale i názvy jednotlivých částí evokují básně Charlese Baudelaira. Nejde ovšem o snahu hudebně tlumočit obsah veršů, skladatel poezii chápal spíše jako literární analogii vůči hudbě samé. „Francouzskou“ část programu vhodně doplní Bárka na oceáně od Maurice Ravela (1875-1937), skladatelem zinstrumentovaná část z pětivětého klavírního cyklu Zrcadla. Po přestávce si pak připomeneme dvě ze čtyř symfonických básní Antonína Dvořáka (1841-1904) na námět z Erbenovy sbírky Kytice, Vodník a Zlatý kolovrat.