Tajemný jako hrad v Karpatech

6. duben 2010

Divadlo Tramtarie je nezávislou komorní scénou s vlastním souborem a je jediným divadlem tohoto typu v Olomouci a jejím okolí. Dramaturgie divadla Tramtarie se soustřeďuje na tři základní linie. Cílem souboru je inscenovat současné české i zahraniční hry, jako je Taxi Vinyl Aliny Nelegy nebo Sirup Miroslava Krobota.

S výrazným autorským přístupem adaptují klasická literární díla, ke kterým patří Vančurovo Rozmarné léto nebo Klapzubova jedenáctka Eduarda Basse. Třetí dramaturgická linie se věnuje dětem. Ty mají možnost vidět původní pohádky pocházející z pera mladých autorů, kteří píší přímo pro Tramtarii. Blíže přiblížila poetiku divadla ředitelka Petra Němečková.


„My se nazýváme poloprofesionálním souborem z toho důvodu, že herci, kteří tady hrají, tak jsou vlastně „miš maš“ profíků a neherců, kteří prošli různými dramatickými obory, různými hereckými zkušenostmi. Takže opravdu není to úplně „profi“ soubor, tak jak by to bylo, kdyby za sebou všichni měli hereckou školu. Uvádíme pět premiér do roka – tři jsou pro dospělé, dvě jsou pro děti. Cílem je pro nás částečně se profesionalizovat. Ale uvidíme, jak se to povede, protože vždycky se všechno odvíjí od peněz, které se podaří získat. Snažíme se jednou za sezonu uvést zahraniční českou premiéru, to znamená dílo, které je poprvé uvedené v České republice. Zároveň do této linie patří autorské věci, které vznikají přímo pro divadlo Tramtarie. Máme linii uvádění klasických her. Nicméně u nás, když se řekne klasika, tak je to s námi skoro nespojitelné. Vždycky si ty klasické hry a texty převádíme do moderní podoby. Máme svou specifickou poetiku. Hodně vycházíme z filmu, filmových střihů, z rychlých předělů, z aktualizace postav, témat a situací.“


V souboru Tramtarie působí profesionální i amatérští herci. Mezi scénografy, herci, hudebníky a režiséry se objevují studenti a absolventi uměleckých oborů filozofických fakult i uměleckých škol. Petra Konvičková, kterou můžeme vidět v komiksové komedii I na Batmana občas padne smutek nebo hororové grotesce Pes, noc a nůž, studovala herectví na vyšší odborné škole v Praze a v Tramtarii působí už čtyři roky.

„Já jsem tady hrozně spokojená. Kvůli tomu divadlu se sem prakticky přestěhuiu. Mně se hrozně líbí atmosféra a lidi, se kterými se tady dá pracovat. Je to tady hrozně příjemné a hlavně se nám zvedá návštěvnost, takže já jsem šťastná. Herecky nejzajímavější jsou role, které mám v Pes, noc a nůž. Vyhovuje mi moc, že se přináší nové texty, jak české, tak světové, že se snažíme vystihnout nějaký text, který můžeme uvést v premiéře, a sledovat tak vývoj současné dramatiky. Potom ta další linka autorských komedií, to je zase skvělé v tom, že si člověk může vyzkoušet spoustu postupů – filmových, výtvarných, hudebních. Je to experiment a většinou se to podaří, takže to je fakt příjemné, zkoušet si něco nového,“ říká herečka.

02020457.jpeg


Poslední premiérou letošní sezony je inscenace Tajemný hrad v Karpatech, adaptace stejnojmenného románu Julese Verna. Autorem scénáře a režisérem inscenace je umělecký šéf divadla Vladislav Kracík. Kracík režijně zpracoval i úspěšnou autorskou sci-fi komedii I na Batmana občas padne smutek, která byla součástí pražského festivalu 13+ nebo Grand festivalu smíchu v Pardubicích.


Dramaturgickou volbu a charakter poslední inscenace objasnil Vladislav Kracík: „Hodilo se nám to do repertoáru. Jednak protože je to světová klasika; autorem románu je Jules Verne. Navíc se nám to docela nabízelo, protože se tady snažíme experimentovat se spojením filmu a divadla a tohle je ideální prostor to zkombinovat. V posledních letech tady dost pracujeme s různými projekcemi během divadelních představení. My jsme vycházeli spíš z románu než z filmu, protože už film je parodie a to se vždycky špatně přenáší – parodie parodie – a navíc je docela výrazná, ukončená. Třeba to nářečí, které se používá pro ten film, se na divadle nedá moc použít.“


Do inscenace Tajemný hrad v Karpatech promítl Kracík svůj nefalšovaný režijní styl opřený o filmovou zkratku, střih a projekci, která vždy úzce souvisí s jevištní akcí. Černý humor obsažený v textu se na jevišti libě oddává parodii a výrazné výtvarné nadsázce. S textovou předlohou zachází tvůrci střídmě a upravují ji do krátkých a dynamických promluv. Pohybově se herci stylizují do postav němých filmových grotesek a hlasem dotvářejí obskurní atmosféru hororové komedie. Výrazově bohaté herectví předvedli Marek Zahradníček v roli barona Gortze a Alois Pešek jako šílený vědec Orfanik. V epizodních rolích vynikají díky vtipně provedené typové stylizaci Petra Konvičková, Zuzana Zapletalová a Martin Dědoch.


Tajemný hrad v Karpatech svým charakterem zapadá do nefalšované autorské poetiky divadla Tramtarie a může se řadit k dalším úspěšným titulům letošní sezony.

Spustit audio