Švindlíři

25. říjen 2003

Režisér Ridley Scott vstoupil do pro sebe atypického žánru. Předchozí velkovýpravné atmosférické kusy Hannibal, Black Hawk Down a Gladiátor nahradil komorní atmosférou takřka nekulisového snímku. Namísto okázalých emocí válečníků a hrdinů v zajímavých časech rozpitvává psychiku obyčejného člověka v obyčejném městě v současné době.

Hra s diváky je prastarou autorskou zábavou a sklízí úspěch i na straně publika, pakliže jde o inteligentní, vynalézavou a v závěru skutečně překvapivou zápletku. Poslední měsíce viděly premiéru příliš zamotaného Zeleného pekla a klasicky zpracovaného Chladnokrevně, které se Švindlířům podobá kvůli stejnému dramatu malého podfukáře a jeho okolí. Režisér Ridley Scott vstoupil do pro sebe atypického žánru. Předchozí velkovýpravné atmosférické kusy Hannibal, Black Hawk Down a Gladiátor nahradil komorní atmosférou takřka nekulisového snímku. Namísto okázalých emocí válečníků a hrdinů v zajímavých časech rozpitvává psychiku obyčejného člověka v obyčejném městě v současné době. Nicolas Cage, čerstvě po Adaptaci, souhlasil se ztvárnění hlavní role podfukáře a švindlíře Roye, a tím navýšil atraktivitu snímku o další procenta. Filmoví diváci ve Spojených státech si ale výjimečně nenechali namluvit, že renomovaný herec a legendární režisér jsou zárukou kvality a filmu věnovali necelých patnáct milionů dolarů, přičemž rozpočet musel být už kvůli Cageově honoráři minimálně dvojnásobný. Je to skutečně tak špatné?

Sam Rockwell a Nicolas Cage jako padouši, které máme mít rádi

Jako každý z podfukářských filmů, musí i tento vyústit v neodbytný pocit, že podfouknut byl samotný divák. Frank (Sam Rockwell) a Roy využívají společenských skulinek a trhlinek v bankovnictví, aby obohatili vlastní konta. Namáhavé nasazování masek a podvádění lidí doženou Roye až k psychiatrovi, doktoru Kleinovi (Bruce Altman), kde náhodně pozná svojí dospívající dceru (Alison Lohmanová) z dávno rozpadlého manželství. Element dítěte mezi dvěma kriminálníky strhává Royovu pozornost od podvádění na otcovské povinnosti a není divu, že se brzy při obírání bohatého Chucka (Bruce McGill) něco pokazí a celý kšeft nabere drtivé otáčky. Přichází policie, podvedený muž vrací úder a Roy musí volit mezi dcerkou a vlastní záchranou. Celou tu dobu divák řeší, kdo koho podrazil, kdo komu nakukal lež, kdo je hlavní podfukář a kdo je skutečný kladný hrdina. Budiž světu sdělena skutečnost, že průměrně uvažující osoba v kině přijde na řešení přesně půl hodiny po začátku filmu, a to jí bude zbývat ještě devadesát minut, během kterých se Scott zoufale snaží maskovat, že neumí natočit podfukářský film.

Já ti říkal, vezmi MENŠÍ košíček!

Největší zklamání pramení právě ze Scottova výkonu. Nelineární přemýšlivé filmy požadují talent jiného druhu, než hrdinské balady. Scott umí pracovat s kulisami a s panoramatem prostředí, ale nikoliv s klaustrofobickými civilními místnostmi, kde není prostor ani pro působivé nasvícení. Royův "poslední kšeft" má nést podtext prohry, záchrany a vykoupení; naději, že i špatný člověk se může napravit a začít nový život. Tak všeobecnou zprávu bychom mohli hledat spíše u nováčka z FAMU než u zkušeného režiséra, jehož atmosférické nebo provokatérské snímky (Thelma a Louise, G.I.Jane) drsně kritizují společnost a vyzdvihují individualitu nad všechny ostatní hodnoty, i kdyby měla vést k záhubě. Scott umí točit o hrdinech, ne o jejich opaku. Ve Švindlířích sáhl mimo a neuměl se pohybovat. Výsledkem je tedy dvouhodinová nuda s pomalým, uspávajícím rytmem. Není divu! Scénáristé Nicholas a Ted Griffinové zpracovávali knihu Erica Garcii a jako valná většina scénáristů si na adaptaci vylámali zuby. Místy úsměvné, ale nikoliv vtipné pasáže osloví zejména diváky-otce, jejichž dcery procházejí pubertou, ale jinak nechají publikum netknuté. Ne, vtip a spád Švindlíři nemají.

Náctiletá? Ne, na to diváci neskočí, pane Scotte

Herectví je jedinou záchranou plytkého děje. Nicolas Cage hraje přesvědčivě a bez zábran. Když Roy kvůli nedostatku tlumících prášků začne pociťovat tiky a poruchy řeči, jde skutečně o vynikající ztvárnění, stejně jako předvádění vnitřního rozporu mezi zodpovědným otcem a zlodějem perfekcionistou. (Jak důrazně říká dceři: "Mám SVOJE způsoby, jak dělám věci.") Cage vnáší do scén lehký "fotrismus", zatímco Sam Rockwell energii, a tím vyvažuje společná setkání, kterých bohužel příliš není. A co se týče Lohmanové, každý divák se bude ptát od první chvíle, kdy se objeví: tohle že je -náctiletá herečka? Její pubescentní vitalita ale brzy každého přesvědčí, že možná ne -náctiletá, ale rozhodně slušná herečka.

Uzavírání o budoucím studentském pojištění

Na Švindlíře se vyplatí zajít v případě, že vás Nicolas Cage nebo Ridley Scott zajímají víc než obsah samotného filmu. Problém totiž je, že s jejich jmény se očekává hollywoodský film, zatímco výsledek je festivalového ražení. Upřímné zklamání.

Související odkazy: oficiální stránka

Švindlíři (Matchstick Men, USA 2003) Hrají: Nicolas Cage (Roy), Sam Rockwell (Frank), Alison Lohmanová (Angela), Bruce Altman (dr. Klein), Bruce McGill (Chuck); Scénář: Nicholas a Ted Griffinové podle knihy Erica Garcii; Hudba:Hans Zimmer; Režie: Ridley Scott; 116 minut, titulky

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.