Světový den divadla jako příležitost k bilanci. Dnešní divadlo pohledem studentů i zkušených harcovníků
Už od roku 1962 připadají na 27. března oslavy Světového dne divadla. Při té příležitosti jsme oslovili Lenku Havlíkovou, dramaturgyni a ředitelku pražského Divadla X10, společně s Janem Holcem, režisérem a uměleckým šéfem ostravského Divadla Petra Bezruče, i studenty třetího a absolventského ročníku pražské DAMU, abychom zjistili jejich představy o současném českém divadle.
Umělci, ať už zastupují nezávislou pražskou scénu nebo regionální příspěvkovou organizaci, či svou profesionální kariéru teprve startují na prknech studentského Divadla Disk (nejnověji v inscenacích Hladovím těsně vedle a Chladné dítě), v našich rozhovorech z různých perspektiv glosují postcovidovou situaci a aktuální podmínky pro tvorbu.
Čtěte také
27. březen je Světovým dnem divadla. České středisko mezinárodního Divadelního ústavu vyzývá v této souvislosti k minutě ticha za všechny umělce, kteří padli ve válečných konfliktech, za rozbombardovaná divadla a za zničené kulturní hodnoty.
Jak by zněla vaše poselství poselství Jana Holce? „No, já myslím, že to poselství vystihlo přesně současnou situaci, že samozřejmě divadlo má nějakým způsobem reflektovat nebo přinášet hodnoty a vlastně pomáhat stavět ve společnosti hodnotové žebříčky. A samozřejmě v současné situaci v takto ostrému a otevřeném válečném konfliktu spousta věcí jde stranou. Takže to, že se vlastně mezinárodní divadelní organizace rozhodla takto využít tento den skrze vlastně apel, mi přijde naprosto na místě.“
Lenka Havlíková se připojuje: „Já se také ztotožňuji s tím prohlášením českého střediska ETI a vlastně možná bych k tomu dodala ještě takový pro mě důležitý poznatek z této bohužel válečné doby, že kromě toho, že na Ukrajině umírají vojáci, lidé, civilisté, na které je útočeno, tak vlastně putinovské Rusko útočí i na ukrajinskou kulturu. Útoky na divadlo, ale i na muzea, útoky vlastně na jazyk, který se snaží nějakým způsobem vytlačit a také únosy dětí, které vlastně směřuje do své jazykové oblasti. Takže tyto snahy vnímám jako velmi samozřejmě negativní, ale vlastně i dokládají, jak moc je pro kterýkoli národ na světě důležitá ta kultura.“
Jaké jsou nejpalčivější problémy v živé kultuře a divadle? Jaký vliv má kulturní politika měst a krajů? Jak zasáhl provoz inflace, covid nebo válka na Ukrajině? Poslechněte si celý rozhovor s ředitelkou Divadla X10 v Praze Lenkou Havlíkovou a uměleckým šéfem Divadla Petra Bezruče v Ostravě Janem Holcem.
Související
-
Dramaturgyně Lenka Havlíková: Zajímá mě divadlo, které se zabývá světem tak, jak ho žijeme
Den před premiérou inscenace Otcovrah, které se ptá po smyslu tradiční rodiny v dnešní době, byla hostem Vizitky dramaturgyně a zakladatelka souboru Divadlo X10.
-
Ukrajinský boj o přežití i o vlastní duši. Dušan David Pařízek nastudoval Moskoviádu
Inscenací Moskoviáda se režisér Dušan David Pařízek opět prezentuje v Praze. Pro svůj další come back zdramatizoval novelu ukrajinského spisovatele Jurije Andruchovyče.
-
Zabijačka nudy na DAMU: Startuje festival Katedry autorské tvorby Nablízko. A možná bude i prase!
Jak se na KATaPu studuje autorství a proč je autorská prezentace vrcholová disciplína? ArtCafé moderuje Jitka Kostelníková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Ze světa lesních samot
Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.