Svět knihy: 4 polské hry

02048381.jpeg

Přehled o současné polské literatuře můžete získat na letošním veletrhu Svět knihy v antologii Čtyři polské hry, která bude představena právě v rámci Světa knihy, v sobotu 15. května. Antologie obsahuje hru Helmuta Kajzara Další tah, Malgorzaty Sikorské-Miszczuk Smrt Člověka - Veverky, text Doroty Maslowské Mezi náma dobrý a Michala Walczaka Amazonie. Autory překladů jsou Bára Gregorová, Jiří Vondráček a Lukáš Jiřička. Kniha vyšla péčí mladého nakladatelství Na konári, které v rozhovoru s Ivanou Myškovou představuje Soňa Šebová a Honza Petružela.

Helmut Kajzar:Další tahText Další tah (KaDeWe) vznikl v 70. letech během častých pobytů Helmuta Kajzara v Západním Berlíně. Jedná se o koláž syrových obrazů města a jeho vlastní imaginace, intimních fantazií týkajících se milenců, umění atd. Titulní KA DE WE jako největší tehdejší velkoobchod Evropy je pro autora metaforou temné a lákavé strany světa. Tento supermarket zároveň představuje sexshopy, bordel a uměleckou galerii, v němž se autor - hrdina anebo (čtenář-divák) kouká na plejádu podivných postav a předmětů. Je to také cesta k zasvěcení.Struktura a charakter textu je velmi současný, ve své formální výstavbě připomíná tendence postmoderní německé dramatiky, neboť osciluje mezi dramatem, scénářem, esejem a intimním deníkem./zdroj:Meet Factory/

Hra H.Kajzara byla českému publiku poprvé představena jako scénické čtení v únoru 2010 v Meet Factory...

Małgorzata Sikorska-MiszczukDramatička a scénáristka. Vystudovala politologii a scénáristiku. Je autorkou her Šajba, Svrt člověka - veverky, Kateřina Medicejská, Polský člověk v čokoládě atd. Její hry zaznamenaly úspěch mmj. v německých divadlech (Hamburk, Berlín, Wiesbaden...) a získaly prestižní ocenění na mezinárodních festivalech. Hra Smrt člověka - veverky vyhrála soutěž současných dramatických textů "Ulrike" a poprvé byla inscenována v roce 2006 v Teatr ustausta/2xu režisérem Marcinem Liberem./zdroj:www.teatr.dlawas.com - přeloženo a kráceno/

02049208.jpeg

Dorota Masłowská(1983, Wejherowo) je jednou z nejúspěšnějších autorek současné polské literatury. Bývalá studentka gdaňské psychologie a varšavské kulturologie je držitelkou Paszportu Polityki (ocenění týdeníku Polityka), zvítězila v hlasování čtenářů deníku Gazeta Wyborcza o knihu roku, v roce 2005 se dostala do finále nejvýznamnější polské literární ceny NIKE (zde získala “pouze” cenu diváků), a o rok později obdržela i cenu samotnou (NIKE 2006). Jejího debutového románu Červená a bílá (Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną, 2002, č. Odeon 2004) se nedlouho po vydání prodalo na 100 000 výtisků. Druhou autorčinou prózou jsou barokní variace na hip hopové téma – román ve verších Paw Królowej (Lampa i Iskra Boża, Varšava, 2005, česky: Královnina šavle , FRA, Praha 2008), v níž se vysmívá nejen médiím, ale především nekonečnému kolotoči kolem nich. Zatím posledním literárním počinem Masłowské je divadelní hra Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku (2006, Dva chudáci Rumuni hovořící polsky), která již byla přeložena do angličtiny a na jaře tohoto roku měla premiéru v londýnském SOHO divadle. Masłowská žije ve Varšavě, psala fejetony do časopisů Przekrój či do přílohy deníku Gazeta Wyborcza Wysokie obcasy./zdroj:iliteratura.cz/

Dorota Maslowska

Michał Walczak je mladý polský dramatik, narodil se v roce 1979 v Sanoku, městečku ve východním Polsku. Po maturitě na gymnáziu studoval na Vysoké škole obchodní ve Varšavě. Už na gymnáziu zkoušel psát, zpočátku krátké prózy, ale pak pro sebe objevil drama - začal psát hry a posílal je do různých soutěží. Úspěch zaznamenal se svou hrou Pískoviště, oceněnou v roce 2001, tato hra byla uvedena v několika divadlech. Walczak zanechal studia na Vysoké škole obchodní a začal studovat na Divadelní akademii ve Varšavě, nejprve divadelní vědu, nakonec absolvoval na režii. Přitom dál pokračoval v psaní her.U her jako jsou Pískoviště, Poprvé, Cesta dovnitř pokoje, Ubohý já, fena a její nový kámoš, Lov na losa nebo konečně i Amazonie lze postřehnout určité společné téma přechodu z jedné životní fáze do druhé. Na hrdiny, mladé lidi, jsou přitom kladeny určité nároky, měli by splnit jistá očekávání, začlenit se do nějaké role, vyrovnat se s novou situací. A ti lidé nejsou schopni těmto požadavkům a očekáváním dostát, odmítají se přizpůsobit, někdy se přizpůsobují, ale má to pro ně neblahé následky.

Michał Walczak