Studio deFORM získalo titul Designér a Grand Designér roku

24. březen 2017

Interaktivní hra KOSKI, kombinující dřevěnou stavebnici s počítačovou hrou, nebo jednoduchý policový systém ZIG ZAG. Nejen těmito projekty nadchlo studio deFORM porotu cen Czech Grand Design, a stalo se tak letošním držitelem titulu Designér a Grand Designér roku.

Zakladatelé studia, Čech Václav Mlynář a Slovák Jakub Pollág uspěli na Výročních cenách Akademie designu České republiky už v roce 2013, kdy si odnesli cenu Objev roku. Spolužáci z Vysoké školy uměleckoprůmyslové společně vystudovali i londýnskou Royal College of Art. V Anglii také sídlí jejich studio deFORM. A jak vlastně studio deFORM vzniklo?

"Potkali jsme se na UMPRUM, a protože jsme chtěli vystavovat na DesignBloku a chtěli ušetřit, rozhodli jsme se vystavovat společně. Podmínka ale byla, že se musíme spojit pod jedním subjektem. A tak i název deFORM vznikl za pět minut dvanáct, kdy jsme si museli vymyslet, pod jakou hlavičkou budeme vystavovat jako sdružení," vysvětřluje Jakub Pollág.

Název deFORM a deformace souvisí s prací se sklem. "Tehdy jsme vystavovali produkty ze skla a to sklo jsme hodně deformovali. Začalo to jako projekt, neměli jsme představu, že z toho jednou bude naše studio. Ale potom spolupráce fungovala velmi dobře, dostali jsme nějaké zakázky a tak jsme se rozhodli v tom pokračovat," dodává Václav Mlynář.

Práci si oba výtvarníci nedělí a většinou tvoří společně. Podle Jakuba Pollága je u mnoha projektů těžké zjistit, kdo přišel s nápadem a kdo ho dopracoval."Hodně se to prolíná. Ale když chceme být efektivní, například když děláme velkou zakázku nebo víc projektů najednou, každý se soustředí na něco jiného."

03828975_50.jpeg

Studio deFORM pracuje s velmi rozmanitou škálou materiálů: od skla, dřeva, mramoru, plastu až po digitální technologie. Oba tvůrci rádi objevují nové a nevyzkoušené materiály a postupy. Tak vznikl například projekt KOSKI, se kterým uspěli na cenách Czech Grand Design. Jde o hru pro děti, která propojuje klasickou dřevěnou stavebnici s počítačovou hrou.

Projekt vznikl jako diplomová práce Václava Mlynáře na Royal College of Art v Londýně. Po výstavě se o KOSKI začala zajímat média. "Naše video zhlédlo přes milion lidí a ozývali se různí investoři. Tak jsme se dostali do jednoho inkubátoru, který nám pomáhá hru vyvinout, a teď ji plánujeme představit i na crowdfundingové platformě Kickstarter, kde chceme vybrat peníze, abychom mohli hru představit veřejnosti, dostat ji do obchodů."

Podle Jakuba je záměrem hry propojit fyzický a digitální svět. "Hledali jsme tu pravou cestu, jak je nejlépe smísit. Chceme, aby člověk u této hry zažil něco úplně nového, což je právě propojení těchto dvou odlišných světů."

Spustit audio