Struny podzimu na koncertech prodávaly čokoládová CD

26. listopad 2009

"Malý velký festival" se někdy říkává o přehlídce Struny podzimu. V Praze už má jedinečnou pozici, letos se konal počtrnácté a Český rozhlas mu byl mediálním partnerem.

Od festivalu má tradiční podporu pražská Konzervatoř Jana Deyla zaměřená na vzdělávání talentovaných zrakově postižených mladých lidí. Struny podzimu letos pro tento účel iniciovaly výrobu a prodej originálních čokolád ve tvaru hudebních CD. Výtěžek přesáhl 70. 000 korun.

Během devíti týdnů se uskutečnilo deset festivalových večerů, přičemž v osmi případech šlo o české premiéry nebo uvedení projektů připravených na objednávku Strun podzimu. Zájem diváků pokryl všechny nabízené žánry - starou hudbu, klasiku, soudobou vážnou hudbu, jazz, world music i mixy různých hudebních světů - a osm vystoupení bylo zcela vyprodáno. Pořadatelé se podle šéfa festivalu Marka Vrabce snaží naplňovat krédo, že "méně je více, že umělecká kvalita je víc než kvantita a že hodnota hudebního festivalu je přímo úměrná jedinečnosti a neopakovatelnosti okamžiků, které nabízí".

Událostí byl sólový bachovský recitál izraelského houslisty Gila Shahama, K nejsledovanějším večerům patřilo společné vystoupení britského herce Michaela Yorka a českého klavíristy Libora Nováčka, kteří společně provedli melodram Enoch Arden od Richarda Strausse. Na Strunách podzimu také vyvrcholil mezinárodní projekt Středoevropské hudební akademie, a to koncertem "415 versus 442". Pod názvem vycházejícím z rozdílných výšek v ladění dnes a před dvěma či třemi staletími, se skrývalo srovnání historicky poučené a "moderní" interpretace staré hudby.

Před české publikum poprvé předstoupila jazzová zpěvačka Cassandra Wilson. Na festivalu hrála argentinská kapela Astillero Tango, tuzemskou premiérou bylo i závěrečné vystoupení autora a pianisty Ludovica Einaudiho. Program dále zahnul scénický projekt - premiéru kompozice Schwarz auf Weiss Heinera Goebbelse v nastudování orchestru Berg a režijního tandemu SKUTR. Další festivalovou premiérou bylo společné vystoupení trojice švýcarských hudebníků Eriky Stucky, Noldi Aldera a Christiana Zehndera, kteří kombinují tradiční alpské vokální techniky s experimentálním hudebním projevem. V rámci série představující mladé talentované umělce slyšelo publikum jazzmana a hráče na elektrické varhany Ondřeje Pivce. Iva Bittová na festivalu nabídla retrospektivu své dosavadní tvorby.

autor: Petr Veber
Spustit audio