Storytelling

23. květen 2002

Vypravování vychází z čistě amerického a napůl studentského prostředí. Dvě nestejně dlouhé povídky bez servítek předkládají společensky nevhodná témata jako rasismus, homosexualitu, tupost mladé generace anebo sex mezi učitelem a jeho žákyněmi.

Režisér Todd Solondz natočil Storytelling s ratingem osmnácti let a na doraz využil plnoletosti diváků. Ve Spojených státech problikávají na exponovaných místech filmu jedovaté červené obdélníky, ale v Evropě jsme díky absenci mezinárodní filmové komise ušetřeni pokusů o zavedení korektních filmových hodnot. Solondz narazil na stejnou bariéru jako Kubrick s Eyes Wide Shut, na papírovou organizaci jménem MPAA, která má v podstatě zajišťovat objektivní hodnocení násilí(sexu), sprostoty filmu a určovat doporučenou věkovou hranici diváků. Zavádějící regule MPAA ve skutečnosti umožňují točit akční filmy pro třináctileté a romantické příběhy pro osmnáctileté nebo cenzorovat nezávislé artfilmy. Podle ratingu se předpovídá návštěvnost, proto se všichni filmaři snaží snížit brutalitu svých filmů na minimum. Storytelling je poctivou výjimkou.

Robert Wisdom jako pan Scott

Storytelling neboli Vypravování vychází z čistě amerického a napůl studentského prostředí. Dvě nestejně dlouhé povídky bez servítek předkládají společensky nevhodná témata jako rasismus, homosexualitu, tupost mladé generace anebo sex mezi učitelem a jeho žákyněmi. Jedno s druhým efektivně nabourává dogma televizních novel o šťastných amerických studentech nebo o vzorné rodince. Kdyby Mendes vyřezal z Americké krásy poetiku a lyričnost, tak vznikne něco přibližně podobného - jenže Mendes není tak drsný chirurg jako Solondz.

V prvním příběhu nazvaném "Povídka" zneužívá sadistický učitel Scott (Robert Wisdom) žákyně literárního semináře jako formu pomsty za vlastní spisovatelskou neschopnost. Hrůznost celé situace odhalí studentka Vi (Selma Blairová) prostřednictvím povídky - ale to není nic platné. Učitel zůstává nepotrestán a nezastaven. Perverznost vpodstatě prvoplánového nápadu vyplývá ze syrové skutečnosti a téměř pornografické kamery. Snaha o vyprovokování diváka k zaujetí vlastního názoru je zřejmá a sám Solondz při natáčení doufal, že přinutí lidi k smysluplné konverzaci. Povídka šanci má - nedá se přejít mlčením.

Vi má problém

Druhá část filmu, padesátiminutová "Skutečnost", zafunguje pouze na americké diváky a s Povídkou nemá žádnou dějovou spojitost. Nezávislý dokumentarista mapuje vztahy v průměrné americké rodince z předměstí. Pozornost upírá na beznadějného Scoobyho (Mark Weber), latentního homosexuálního hipíka bez budoucnosti, který se rozhodl stát se slavným televizním bavičem, ovšem odmítá chodit do školy. Solondz musel vycházet z vlastních zkušeností nezávislého filmaře, zároveň obstojně vyjádřil problémy sužující svět. V první řadě přímočaře obviňuje konzumní společnost ze zabíjení vůle mladých lidí a odcizování dětí rodičům. Chiméra slávy sedí Scoobymu za krkem, škrtí ho a zakrývá pohled před nutností vzdělání. Ano, opakování staré pravdy možná někomu pomůže, na druhou stranu, stokrát to stejné umoří každého diváka. Solondz dále varuje před bestialitou malých dětí, které se mohou domáhat pozornosti nejpodezřelejšími způsoby - v tomto případě zhypnotizováním otce (John Goodman) a zničením života celé rodiny. Solondz běží dál: prostřednictvím matky (Julie Hagertyová) ukazuje zbytečnou hysteričnost ženy v domácnosti a s mexickou služkou Consuelou dokáže existenci moderního otrokářství. A to ještě nepřišla řeč na kritizování brutálního amerického fotbalu. Ano, Solondz má ve všem svoji pravdu. Ale ve Skutečnosti nudí víc než šokuje v Povídce.

Natáčení dokumentu se Scoobym není žádná legrace

Není pravda, že by Solondz hrdinně vykročil cestou realistického zobrazování společenských problémů a ukázal směr dalším pokračovatelům. Pravda je, že plácl rukou do vody v intelektuálním pohoršení nad stavem americké společnosti, ale nedokázal zvednout vlnu souhlasného mručení. Nenatočil totiž černou komedii, sarkastický pohled na svět nebo filipiku proti konzumu, on se rozhodl natočit pravdu, a to zatraceně nezajímavým způsobem. Snad jedna ze záživnějších myšlenek přijde letošním maturantům vhod: představte si, že ve Spojených státech je stres z finálních zkoušek vyšší než stres z bombardování v Srbsku. A při revoluci umírají Jesusové. Haj hou.

John Goodman a Mark Weber

Související odkazy: oficiální stránka distribuční společnosti Artcam

Storytelling (Storytelling, USA 2002) Hrají: Selma Blairová (Vi), Leo Fitzpatrick (Marcus), Robert Wisdom (pan Scott), Paul Giamatti (Toby), Mark Webber (Scooby Livingston), John Goodman (Marty Livingston), Julie Hagertyová (Fern Livingstonová); Scénář: Todd Solondz; Hudba: Belle and Sebastian/Nathan Larsson; Kamera: Frederick Elmes; Režie: Todd Solondz; 88 minut, titulky

autor: Pavel Dobrovský
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.