Štefan Margita: „Z Národního mi nabídky nechodí, z Metropolitní opery naštěstí ano“

10. prosinec 2013

Jaká je hudební současnost tenoristy Štefana Margity? Co chystá na svůj předvánoční galakoncert ve Státní opeře a jak se mu zpívá v Metropolitní opeře a na dalších světových scénách? O tom všem jsme se Štefanem Margitou mluvili v ranní Mozaice.

Letos v létě Štefan Margita natočil nové album Melancholie, ačkoli se před časem nechal slyšet, že má rád veselí a smích a nemá rád bezbřehou melancholii.

„Smích naštěstí zůstává. Jsem narozený ve znamení Lva a slunce a smích jsou pro mě základ života. Ale melancholickou muziku poslouchám v letadle a vždycky se při ní odreaguju, proto mě napadlo, že bych mohl udělat tohle album,“ vysvětluje Margita.

O tom, že uvažuje o albu šansonů, psal Štefan Margita už ve své knize Bez omezení před 12 lety (brzo vyjde její druhý díl), výběr skladeb tedy probíhal poměrně dlouho. „Otcem desky je Honza Adam, který mi donesl asi sto věcí, z nich zůstalo dvanáct, které mému hlasu nejvíc sedí.“

02962086.jpeg

Štefan Margita si cení například toho, že skladbu Zloděj čas mu zapůjčila Hana Hegerová, kterou má velmi rád.

U šansonu je podle Margity základem mít perfektní překlad a soustředit se na výraz. „V operním představení máte tři hodiny čas ukázat, co umíte, v šansonu musíte všechno vystihnout ve dvou třech minutách.“

Řeč přišla i na to, že řada kritiků podobné netradiční projekty odmítá a pak je ani nezajímá, jestli je deska nahraná dobře.

Předvánoční galakoncert ve Státní opeře

Na Margitově nejbližším koncertě, v pondělí 16. prosince v pražské Státní opeře zazní ovšem repertoár odlišný – operní. „Chceme udělat skutečně vánoční atmosféru. Na scéně budou stoly, u kterých budou se mnou sedět diváci.“

Jako host vystoupí sopranistka Simona Houda Šaturová – u nás, ale i ve světě velmi vytížená a oblíbená.

Turné s Dagmar Peckovou

V příštím roce Margitu čeká společné vystupování s jinou věhlasnou pěvkyní – Dagmar Peckovou. „Pojedeme na turné po České republice, kterému Dagmar vymyslela úžasný název – Začínáme končit. Říká totiž, že končit můžeme ještě dalších dvacet let,“ směje se tenorista.

Psaní kritik na opery, které recenzent viděl ze záznamu v kině, je něco neuvěřitelného

Štefan Margita je častým hostem v celé řadě vyhlášených operních domů – newyorskou Metropolitní operou počínaje a milánskou La Scalou konče. Péče o zpěváka je tu prý s tou naší nesrovnatelná, počínaje tím, že se vedení o interpreta nezajímá jen do premiéry, ale i dlouho po ní.

00910321.jpeg

A jak Margita hodnotí přímé přenosy i záznamy oper ze světových scén do kin? „S čím naprosto nesouhlasím, je psaní kritik na opery, které recenzent viděl v kině – hlas tam úplně jinak zní, atmosféra je úplně jiná. Ale chápu lidi, kteří nemají peníze na letenku do New Yorku a koupí si vstupenku do kina.“

Poměrně často slýchá Štefan Margita dotazy, proč ho tak málo slyšíme u nás a proč nevystupuje v Národním divadle. Podobně jaké jiní pěvci ani Margita prý u nás nedostává moc nabídek.

„Nevím, čím to je, a ani po tom nepátrám. Víc by mě mrzelo, kdybych seděl doma a nezvala mě Metropolitní opera. To ale neznamená, že bych u nás nerad vystupoval. Naopak. Proto dělám vánoční koncert a příští rok turné s Dagmar Peckovou.“

Za jednu sezonu operní soubor nikdo do pořádku nedá

Ve Státní opeře Margita prvně zpíval jako Lenský 13. dubna 1984 – což bude třicet let. V Národním divadle prý vždy zažil krásnou atmosféru. Co si myslí o současném stavu naší první scény?

„Pokud naše ministerstvo bude neustále měnit ředitele divadla a šéfa opery, tak úroveň nemůže začít stoupat. Nikdo za jednu sezonu soubor do pořádku nedá. Ve světě by se to stát nemohlo, tam jsou intendanti a šéfové desítky let a to divadlo samozřejmě v té chvíli jinak vypadá.“

autoři: Petr Šrámek , Helena Petáková
Spustit audio