Šťastné konce solidních filmů

26. září 2002

Mezi záříjovými premiérovými tituly se objevily i dva, na které se dá upozornit. Všimli si jich ostatně i porotci festivalů v Berlíně a Benátkách. Řeč je o mezikontinentálně koprodukční Bouřlivé svatbě a dánské Italštině pro začátečníky.

Italština pro začátečníky je zajímavá především tím, že mění pohled na filmový manifest čistoty - Dogma 95, ke kterému se přihlásila. Italština není umělecká "studie" materiálu, natočená verifikujícím způsobem. (Dogma-film musí být natočený na reálném současném místě, které tvůrce zná, bez přinesených rekvizit, bez použití hudby, jejíž zdroj není na plátně viditelný, bez umělého osvětlení a pod.) Je to milý příběh, na kterém se příslušnost k manifestu podepsala hlavně civilností. Obyčejní lidé řeší známý problém: že jejich mládí končí a oni nemají partnera, kterého by mohli milovat. Vyprávění o nich je především uvěřitelné a blízké. Režisérka Lone Scherfigová tvrdí, že se při natáčení pokoušela lovit spontánní okamžiky a dávala hercům příležitost k improvizaci. Soudě podle výsledku, znamená Dogma pro Scherfigovou příklon k vyprávění o lidech, kteří jsou nám blízcí. Jakýsi návrat umění do divákovy bezprostřední blízkosti. Způsobem natočení, stylem stejně jako tématem. Toto a slušné výkony herců, jejichž tváře jsou minimálně v naší zemi ještě neokoukané, přivádí do kin diváky už od prvních uvedení na Febiofestu a na Dnech evropských filmů.

00090776.jpeg

Italština patří mezi filmy, které ukazují příběhy s dobrými konci, vyprávěné, aby oslovily a nechaly stopu dobrého na duši. Hrdinové takových příběhů řeší nějakou osobní svízel bez toho, aby rezignovali na komunikaci s ostatními. Ale komplikují ji někdy více, někdy méně legračně. Italština vyzařuje smíření s životem, i s jeho špatnými stránkami. Stačí si po skončení filmu uvědomit, že jste viděli několik pohřbů, a přestože film nijak neidealizuje, žádný tragický pocit ve vás nezůstane.

Bouřlivá svatba zase sleduje, jak se řeší několik rodinných zapletenců v posledních čtyřech dnech hektických příprav na indicko-americkou svatbu Aditi s Hemantem, kteří se ještě ani neznají. Nevěsta má ke všemu poměr se svým ženatým šéfem a na povrchu dokonalá rodinná rovnováha je narušována také pečlivě skrývanou pedofilií bohatého strýce. Film indické režisérky Miry Nairové bere ohled na místo, kde se celý příběh odehrává (Dillí) , ale netematizuje ho. Není to programově nějaký etno-příběh. Dokumentární charakteristiky jsou součástí příběhu a žádné další se do něho netlačí. Což nelze než ocenit. Vypravíte-li se na Bouřlivou svatbu, nepůjdete ani na sociologický film, ani na hollywoodskou love story. Hlavně díky tomu je to film vhodný pro českou distribuci, protože divákovy šance, že se bude moci do příběhu řádně "položit", nesnižuje vzdálená země původu filmu. A je to film výpravnější a barevnější než Italština.

00090778.jpeg

Krize hrdinů v Bouřlivé svatbě je, jak už napovídá název snímku, výraznější. Nicméně oba filmy jsou nakonec historií správných rozhodnutí. Mezilidské vztahy příběh prověří a ukáže, že jsou opravdové a procítěné. Autoři obou filmů neztratili chuť vyprávět, a pokud upřednostňujete lidský příběh před drásajícím formálním a významovým experimentem, nebudete z kina odcházet s dojmem, že ona našla jeho (a obráceně), ale že se vlastně nic nestalo.

Italština pro začátečníky (Italiensk for begyndere, Dánsko, 2002), režie a scénář: Lone Scherfig, kamera: Jorgen Johansson, hrají: Anders W. Berthelsen, Anette Stovelbak, Peter Gantzler, Lars Kaalund a další. Česká premiéra: 12. září 2002. Oficiální stránka: www.italienskforbegyndere.dk

Bouřlivá svatba (Monsoon wedding, Indie,USA, Francie, Itálie 2001), režie: Mira Nair, scénář: Sabrina Dhawan, kamera: Declan Quinn, hrají: Naseeruddin Shah, Lillete Dubey, Shefali Shetty, Vijay Raaz a další. Česká premiéra: 5. září 2002. Oficiální stránka: www.monsoonweddingmovie.com

autor: Pavel Sladký
Spustit audio