Staří mistři ve Schwarzenberském paláci. Poznejte příběhy mistrovských děl renesance a baroka

Sňatek nejen z rozumu - Joseph Wright of Derby, Podobizna Petera Burdetta a jeho ženy Hannah, 1765

Ve třinácté části cyklu o mistrovských dílech Marius Winzeler, ředitel Sbírky starého umění Národní galerie, vypráví o díle anglického malíře. Spolupráce na textu Ivan Hartmann.

Jeden z nejvýznamnějších anglických portrétistů druhé poloviny 18. století Joseph Wright of Derby se jmenoval po svém rodišti, které se stalo průkopnickým centrem průmyslové revoluce a vyhledávaným místem pro činorodý moderní život. Wrightovu tvorbu formovaly zájmy o soudobé dění ve vědě a v technice. Již v mladém věku byl v úzkém kontaktu se ctižádostivými podnikateli a myšlenkovými vůdci osvícenství ve střední Anglii, včetně průmyslníka a výrobce keramiky Josiaha Wegdewooda i lékaře a vynálezce Erazma Darwina, dědečka slavného přírodovědce Charlese Darwina. Wright s velkým zaujetím prováděl fyzikální pokusy, které mu posloužily i jako námět monumentálních maleb, a analyzoval veškeré možnosti šerosvitu. Coby vynikající pozorovatel je označován za prvního umělce, jenž zachytil atmosféru průmyslové revoluce v anglickém prostředí.

Wright byl stejného věku jako Peter Perez Burdett. Ti dva se setkali kolem roku 1760, když oba hledali partnery, objednavatele a mecenáše pro vlastní plány - Wright pro své obrazy a Burdett pro své mapy a vodní projekty.  Burdett byl také nakloněn múzám, doprovázel na violoncello flétnistu Wrighta na pravidelných koncertech v Derby. Zároveň do anglické grafiky uvedl složitou techniku akvatinty, sám pak vytvářel grafické práce podle obrazů svého přítele, kterému zase stál modelem pro jeho mnohá plátna.

autor: Jiří Kamen
Spustit audio