SOČR hraje Valkýru. První dějství Wagnerovy opery zaznělo pod vedením Alexandera Liebreicha
V úvodu koncertu zazněla jako výraz solidarity a podpory ukrajinskému lidu Tichá hudba Valentyna Sylvestrova. Bezprostředně poté jsme se vnořili do atmosféry prvního dějství Wagnerovy opery Valkýra. Sóla přednesli přední wagnerovští pěvci, mezzosopranistka Stefanie Irányi, tenorista Christian Elsner a basista Franz-Josef Selig.
Vážení posluchači,
přistoupili jsme ke změně programu z důvodu vyjádření solidarity a podpory ukrajinskému lidu. Místo původně plánované Symfonie č. 39 g moll Josepha Haydna zazní skladba Tichá hudba nejvýznamnějšího žijícího ukrajinského skladatele Valentyna Sylvestrova.
Děkujeme Vám za pochopení
V původním programu figurovala na prvním místě Symfonie č. 39 g moll Josepha Haydna. Z pochopitelných důvodů však místo ní zahraje SOČR dílo nejvýznamnějšího žijícího skladatele současné Ukrajiny Valentyna Sylvestrova (1937). Kyjevský rodák o své hudbě říká, že není nová, ale že je odpovědí na již existující – ozvěnou toho, co už je. Podstatný byl v jeho uměleckém vývoji zlom na začátku 70. let, kdy se odpoutal od avantgardy, inspiroval se polyfonií stylů a dospěl k nové jednoduchosti. Tichá hudba pro smyčce je datována rokem 2002.
PROGRAM
Valentyn Sylvestrov
Tichá hudba
Richard Wagner
První dějství opery Valkýra
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Alexander Liebreich – dirigent
Stefanie Irányi – mezzosoprán
Christian Elsner – tenor
Franz-Josef Selig – bas
Wagnerovský večer
Valkýra je druhou ze čtyř částí operní tetralogie Prsten Nibelungův, rozměrné ságy, poprvé kompletně uvedené v roce 1876. Skladatel, dirigent a básník Richard Wagner přišel s vlastní novou koncepcí hudebního dramatu. Jeho díla vznikala v autorské představě o jednotě básnického slova, hudby, scény a herectví. Wagnerova výsostně romantická hudba fascinuje opojným a sugestivním symfonismem s pověstnými nekonečnými melodiemi, plným mystiky a velkých emocí, protkaným příznačnými motivy.
Monumentální Prsten Nibelungův rozvrhl skladatel do čtyř večerů. Většinou se v divadlech uvádí s pauzami: po Zlatu Rýna následuje druhý den Valkýra, pak je jeden večer volno a po Siegfriedovi je před Soumrakem bohů ještě jednou volný večer.
V prvním baladickém dějství opery Valkýra, odehrávajícím se za bouřlivé noci, vystupují jen tři postavy. Jednak lovec Hunding, dále jeho žena a neznámý cizinec, kteří k sobě pocítí náklonnost. Ukáže se, že Siegmund a Sieglinde jsou dvojčata. Sourozenci se poznají, vyznají si lásku a dopustí se incestu, při kterém je počat Siegfried.
K provedení fresky, která začíná proslulou předehrou s motivem mohutné bouře, přizval Alexander Liebreich trojici předních wagnerovských pěvců. Hundinga ztvárnil basista Franz-Josef Selig, působící v nejproslulejších operních domech v Londýně, New Yorku a ve Vídni, kde spolupracoval s dirigenty, jakými jsou Sir Colin Davis, Ingo Metzmacher či James Levine. Role Siegmunda se ujal tenorista Christian Elsner, který mj. vystupoval s Berlínskými filharmoniky pod vedením Simona Rattla nebo Orchestrem lipského Gewandhausu pod taktovkou Herberta Blomstedta. Part Sieglinde zazpívala německá mezzosopranistka Stefanie Irányi, kterou už publikum rozhlasových symfoniků zná z provedení Zemlinského Šesti písní.
Související
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.